20 januari 2013

Raw Pestopasta!

Den här rätten bjöd jag Lisa på när hon var på besök i fredags. Ja säger bara det, wow!  Jag kan inte sluta förundras över hur enkelt det är och hur gott allt blir. Så himla roligt att även hon var glatt överraskad. Jag säger bara det; Magiskt. Väl värt att prova, speciellt om du vill hitta nyttigare alternativ till den traditionella pastan! Här nere kan du läsa hur jag gjorde.

Så här gjorde jag:
Ta morötter, palsternacka och zucchini. Använd potatisskalare eller osthyvel och skala grönsakerna så du får långa bitar som ser ut som pasta. Sluta när du kommer in till mitten. Se bilden nedan.
När du gjort den mängd du vill ha är det dags att göra peston. 
Du behöver; 1 kruka färsk basilika, du kan även lägga i lite andra färska kryddor. 1/2-1 vitlöksklyfta. Lite olivolja. Pinjenötter. 1-2 pressade citroner eller apelsiner. Lite salt. Mixa allt i matberedare eller med mixerstav.
När peston är klar rör du ned den i dina grönsaker. Efter det hade jag i delade körsbärstomater, lite soltorkade tomater i små bitar(inte för mycket för då blir det för salt). Några oliver och lite hackad röd paprika. Blanda allt och lägg upp vackert. Ät och njut!
Lycka till och hör gärna av dig vad du tycker när du provat!

2 kommentarer:

  1. Alltså det här var så sjukt jäkla gott!! Man fattar inte ens att man bara äter råkost, det smakar som lagat bara att det liksom är lite gladare, lite godare och mycket mer lycklig mat! Jag är så himla imponerad. Verkligen. Det här måste ni smaka! Galet. Underbart. Raw!!

    SvaraRadera
  2. Gulle dig Lisa! Jag blir mållös...KRAAAM

    SvaraRadera