27 november 2014

Indisk gryta & glutenfria Naanbröd

Jag har verkligen saknat bloggandet, men en kombination av faktorer har bidragit till att det bara har skjutits upp och skjutits upp. Vacker, färgglad och vegetarisk mat lagar jag nästan varje dag på mitt jobb, problemet har varit att kunna dokumentera det. Och den där mänskliga faktorn där det bara har känts svårare och svårare att ta vid där jag slutade sist ju längre tid som går.
Men
Här är jag i alla fall.

Jag har varit mer aktiv på Instagram istället för på bloggen, men bilderna tagna med min mobilkamera är ju ljusår ifrån Emmes fina bilder.

Självklart ligger mycket av vackra matbilder i fotografens kunskap, men även i vilken kamera du använder.
Under lång tid har jag funderat på hur jag ska kunna ordna så jag får fortsatt fina bilder till bloggen.
Sedan augusti går min dotter och min personliga matfotograf på Naturfotolinjen, Åland vilket gör att jag står här utan fotograf.
Vad göra?
Ja det är väl bara att ta saken i egna händer..... på ett eller annat vis


Därför har kommit fram till att det är dags för mig att skaffa en systemkamera 
och hoppas att jag kan lära mig så pass mycket om matfotografering för att få skapliga bilder hit till bloggen.
Kameran är ännu inte inhandlad  men förbättrade bilder kommer snart hoppas jag.

Härom dagen lånade jag dock sonens kompaktkamera för att prova vilken sorts bilder jag kan få med den. Den har ett macro läge, även om det mesta handlar om ljusinsläpp och inte kan jämföras med en systemkameras objektiv, så är det ändå bättre än det jag för tillfället har tillgång till. 
Resultatet ser ni i dagens blogginlägg.


Mannen och jag var till London i slutet av september och där hittade vi en helt fantastisk Indisk restaurang, Dishoom 
Jag blev så otroligt inspirerad av maten där så jag har lagat mycket Indisk mat sedan dess.
Jag drömmer om att resa dit och få gå som lärling i köket en vecka.... vore helt sjukt roligt.

Därför kommer här lite Indisk inspirerad mat: Currygryta med tofu, Raita och egenbakat glutenfritt Vitlöks Naanbröd.
Traditionellt bakas Naanbröd i en lerugn, men för oss som ändå vill ta del av egengjorda bröd funkar det också, även om resultaten inte är exakt som originalen.


Förutom den indiska currygrytan, ville jag prova att göra Naanbröd - och då glutenfria förstås ;)
Vitlöks Naan bröd är extra gott. Men självklart är vitlöken valfri.
Jag har provat att göra pitabröd som blev goda, så jag använde samma recept som då, bara att jag kavlade ut dem "enkla" i stället för "dubbla", samt att jag penslade dessa med lite olja blandat med pressad vitlök och strödde över lite flingsalt och spiskummin frön innan gräddning.
Du behöver:

3 dl sojamjöl
2 dl majsmjöl
2 dl havremjöl
2 msk physilliumfröskal
2 tsk pofiber
2 tsk fibrex
50 gr torrjäst
1 dl olivolja
4 dll ljummet vatten
1 tsk salt

1-2 vitlöksklyftor
Spiskumminfrön
Flingsalt
ca 3-4 msk Olja

Gör så här:
Värm ugnen till 250 grader. Ställ in en tom plåt.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Mät upp olja i ett stort mått och tillsätt vattnet. Jag brukar använda hett kokande vatten , ca 1/3 och sedan fylla på med kallt vatten tills jag får lagom temperatur - dvs ljummet - fingervarmt.
Sedan blandar du ner vattnet och oljan i det torra. Använd gärna elvisp. Som oftast vad gäller glutenfri bakning gäller det att tänka smet i stället för deg. Den ska vara betydligt lösare än en vanlig deg. Den kommer att svälla på sig men självklart ska den inte vara helt rinnig.
Låt jäsa ca 30 min.
Sedan formar du till små bollar som du antingen kavlar ut eller formar med händerna till önskad form.

Pressa vitlöken och blanda med oljan.
Ta ut den heta plåten och lägg upp bröden på den. Pensla snabbt lite av vitlöksoljan och strö över flingsalt och spiskumminfrön.
Grädda i ca 10-15 minuter, beroende på storlek och ugn,
Lägg under bakduk.
Avnjutes varma med gryta och Raita.




Receptet på grytan får ni vänta lite på. Jag har gjort flera varianter under hösten och börjar komma fram till ett riktigt bra resultat, som jag vill kunna delge er när det är klart.
Fram tills dess var spontana och ha kul!
Hemligheten ligger i kryddorna, om du har tillgång till vitlök, chili, spiskummin, gurkmeja, koriander till att börja med kommer du långt.


Ja det var allt för denna gång.
Hoppas ni känner er inspirerade att äta något hett och gott i höstmörkret.
Till helgen är det 1:a Advent och då kommer jag med en sanslöst god saffranskaka som jag experimenterat med.
Allt gott så länge!

I ljus & Kärlek
Wakanda

1 kommentar:

  1. Jag är lite konfunerad angående mängden jäst. Menar du 50 g torrjäst eller mängden torrjäst som motsvarar 50 färsk jäst?
    Mvh Boel

    SvaraRadera