7 maj 2014

Glutenfree Strawberry Cheescake

På 1:a maj fick vi besök av våra vänner, varav en av dem hade haft födelsedag 2 dagar innan 
och en hade födelsedag just denna dag. 
Då det var ett tag sedan vi sågs, ville jag överraska med något riktigt gott, men ändå fräscht så jag bestämde mig för att göra en cheesecake.
Dessutom behövde jag trösta mig lite, eftersom snön som kom under natten fortfarande låg tung utanför.


För ca 8 personer
Till den jättegoda bottnen behöver du:
 ca 2 dl havremjöl
ca 1,5 dl mixade/finhackade hasselnötter eller mandel om du vill det
1/2 dl potatismjöl
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl smält smör

Gör så här:
Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna först och häll i smöret.
Bred ut massan med en slickepott i en springform. Jag brukar ta upp den lite på kanterna också, även om den har en tendens att sedan sjunka ned igen.
Grädda i ugnen i ca 10 min.


Till fyllningen behöver du:
4 ägg
450 gr Philadelphia ost
1,5 dl socker
1-2 tsk vaniljsocker
Gör så här:
Vispa ägg och socker fluffigt. Rör ihop osten, vaniljsocker och äggblandningen. Häll upp i formen och grädda i ca 15 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite dallrig när du tar ut den. Den stelnar efteråt.
Ställ riktigt kallt.
När kakan kallnat vispade jag grädde och spritsade ett tunt lager ovanpå. Sedan skar jag jordgubbar i hälften och dekorerade med.


Självklart är grädden valfri, men jag tyckte det blev en riktigt trevlig brytning med den till och så mycket bär förstås.
Personligen gillade jag den här botten ännu bättre än den förra jag gjorde, när jag gjorde en 
Hasselnötter gjorde sig riktigt bra, samt att den blev lite knaprig med potatismjölet, men prova vad du gillar bäst. 
Enkelt att göra en egen glutenfri botten om du som jag inte är så förtjust i de glutenfria digestive kexen, eller inte vill använda tillsatser av olika slag.
Den var jättegod!

Du följer väl mig på instagram där jag visar vad jag lagar för mat, i stort sett varje dag?
Mer recept kommer snart!

I Ljus & Kärlek
Wakanda




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar