19 maj 2014

Grillning och bruchetta

Veckorna rusar förbi och snart är sommaren här på riktigt.
Vi premiärgrillade för några veckor sedan och började middagen med en lite bruschetta.
Att börja en god middag med den är fortfarande en personlig favorit.
 Mitt recept på den hittar du här
Det enda som är annorlunda nu för tiden är att jag använder glutenfritt bröd.




Eftersom grilltiderna närmar sig tänkte jag passa på att tipsa om en, för mig ny produkt, som jag tycker är alldeles förträfflig. 
Det är så att Anamma, har kommit med något som kallas vego filéer, som är jättegoda antingen att bara steka som de är, men något som är ännu bättre är att de lämpar sig så väl att grilla!
De är helt veganska och glutenfria. Består i stort sett bara av sojaprotein, utan GMO.
Du kan läsa mer om deras produkter här

Som ni säkert vet vid det här laget är jag i vanliga fall ingen förespråkare för köttsubstitut, utan tycker att grönsakerna kan lyftas fram som de är, i det vegetariska köket.
Trots detta tycker jag att det är gott, att ibland kunna lägga något "köttliknande" på grillen.
Därför provade jag dessa senast vi grillade med mycket gott resultat.
Jag penslade dem med egen grillsås.
Här ser ni filéerna innan de grillas.



Till den goda grillsåsen behöver du:
ca 1 dl Chilisås eller ketchup
ca 1 dl Sweet chili sås
1-2 msk Dijon senap
2 pressade vitlöks klyftor
ca 2-3 msk honung och/eller brun farin
2-3 tsk Sojasås eller tamari
1-2 msk olivolja

Denna sås är en klassiker hemma hos oss.
Alla mått är ungefärliga eftersom jag alltid gör såsen på en höft.
Smaka av och justera vartefter. För söt? Tillsätt lite mer soja. För salt? Tillsätt lite mer honung eller socker. Ja, ni förstår.
Pensla på fileerna innan de grillas. Såsen fungerar jättebra på alla grönsaker du kan tänka dig att lägga på grillen. Mina favoriter är: Färsk rödlök, zucchini och färsk majs.
Såsen brukar vara favorit att ha till som sås, så se till att du gör en rejäl sats ;)


Lycka till!

 Ljus och Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar