9 mars 2016

Himmelsk hallonpaj med mandel och dadeltäcke

Så här efter cleansingen känner jag konstigt nog ingen längtan att gå tillbaka till hur jag åt innan.
Jovisst, jag äter mer än då, men om jag går en dag utan att äta min stora sallad, så saknar jag och min kropp den oerhört, så nästa dag ser jag till att få den igen. Jag fortsätter också med sellerijuicen direkt på tom mage. Jag känner att den gör underverk för den.

Jag har inte heller börjat med kaffe igen, men håller på att söka reda på ett ekologisk koffeinfritt kaffe, där man inte använder kemikalier i processen för att få det koffeinfritt. Så när jag lyckats införskaffa det, kanske det blir en kopp. Men antagligen kommer det inte smaka lika gott som det en gång gjorde.
Hur som helst var det tufft att bli av med koffeinberoendet så det känns dumt att börja igen.

Jag äter ju inte socker sedan ca 6 månader tillbaka, förutom i sitt naturliga tillstånd som söta frukter och dadlar, men visst händer det att jag längtar efter att fika ibland. Det är något väldigt socialt och mysigt med vår svenska fikakultur.
I helgen som gick blev det tillfälle.
Fick besök av dottern med kompisar och då passade jag på att prova att göra något gott som även jag kunde äta. Det blev över förväntan och alla älskade det!


Jag gjorde en hallonpaj med mandel och dadeltäcke. Jag utgick ifrån de ingredienser som jag vet jag kan äta, och som dessutom passade utmärkt med tanke på dagens gäster då de är veganer.
Jag hade inget recept och höftade så jag har tyvärr inga mått att ge er men kan berätta hur jag gjorde.
Ingredienser; frusna hallon, mandel, kokosolja, färska dadlar (inte torkade), kokossocker, bovete flingor, kokos flarn


Jag fyllde pajformen ungefär till hälften med frusna hallon.
Sedan kärnade jag ur dadlarna, ca 15 st och la i min lilla matberedare och hällde på ca 1 dl hett vatten, sen mixade jag ihop det. Tillsatte lite mer vatten så det blev en smet, inte så tunn som sirap. Sedan grovhackade jag mandeln i matberedaren. Blandade ca 1 dl boveteflingor, ca 1/2 dl kokossocker, ca 1/2-1 dl kokosolja och till sist hade jag i dadelsmeten. Blandade allt tills det var som en "smulpaj" ungefär fast lite mer kletigt. Sedan bredde jag ut det på hallonen och gräddade i ugnen i 175 grader i ca 15-20 min.
Den behöver inte stå lika länge som vanlig paj. Titta efter så den inte bränns.
När den kommit ut ur ugnen strödde jag lite kokosflarn ovanpå.


Till detta gjorde jag en kokos vanilj sås.
Kyl en burk med kokosgrädde eller kokosmjölk. Öppna burken och gröp ur den hårda delen. Vattnet kan du spara till smoothies eller använda i matlagning.
Tillsätt lite naturligt vaniljextrakt, lite pressad citron och 1 tsk agavesirap. Vispa eller rör om.


Jag var lite orolig att den inte skulle bli tillräckligt söt men den blev helt perfekt! 
Nu när jag vet att det fungerar så bra med dadlarna tänker jag att man säkert kan hoppa över kokos sockret helt om man vill. 
En nyttig efterrätt eller fika, utan socker, ägg, mjölk, smör och gluten!


Lycka till!
I Ljus & Kärlek
Wakanda 

2 kommentarer: