12 november 2013

Boveteplättar med hjortronsylt och keso

När jag var liten spenderade jag mycket tid med min mormor, och eftersom hon oftast stod i köket och bakade, lagade mat och fixade, har jag många fina minnen därifrån.
En sak hon gärna gjorde när vi barnbarn kom på besök var att steka plättar.
Med kvickhet och finess stekte hon mängder med plättar och la på hög i sitt fina Picknick fat från Rörstrand.
Jag har haft turen att ärva det fatet efter henne även om det är lite kantstött efter många års användande.
En annan sak som jag fick när min lilla mormor gick bort för rätt många år sedan nu, var hennes plättlagg. 


Den kommer inte så ofta till användning, då det oftast blivit pannkakor till mina egna barn, men förra veckan bestämde jag mig för att ta fram den igen.
Även innan jag slutade äta gluten och dessförinnan vitt mjöl, har jag inte känt mig så lockad av att äta "mjölmat". 
Men nu var det längesedan jag gjorde bovete pannkakor, så nu var det dags att göra plättar!
Jag utgick från en helt vanligt pannkakssmet men använder bovetemjöl istället för vetemjöl.
Ett tips är även att ha i lite kokosmjöl, och en nypa socker.



Det här behöver du för en sats till 2 personer:
1 dl bovetemjöl, 1/2 dl kokosmjöl, en nypa salt, ca 1/2 msk strösocker, ca 3 dl mellanmjölk eller sojamjölk, 1 ägg och ca 1-2 msk smält smör eller olja i degen och sedan lite att steka i.


Själv har jag fördelen av att åka till fjällen på höstarna och att dottern och mannen är flinka på att plocka hjortron, så det finns nästan alltid hjortronsylt i frysen. Jag kokar sylten, men kan dock inte ta åt mig äran av att plocka dessa goda bär...
Som barn var det oftast drottningsylt och vispgrädde.
Om man vill ha ett nyttigare alternativ så är det jättegott med keso till.


Enkelt och gott.
Eftersom det är sött tycker jag själv att det nästan är godare som mellanmål med en kopp kaffe till
eller en sen frukost, mer än en "riktig" måltid som lunch eller middag.
Oavsett hur du gillar dina plättar, det är busenkelt att göra goda plättar utan vetemjöl!
Lycka till!

Ljus & Kärlek
Wakanda

2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt också börjat göra plättarna på bovetemjöl nu. Har ett gäng bovetepankisar i frysen as we speak, de väntar på att få bli smarriga kantarellcrêpes en dag här framöver när suget sätter in! Tack för tipset med kokosmjöl!

    SvaraRadera
  2. Åh va gott det såg ut! Och din dotter har överträffat sig ännu en gång med otroligt vackra bilder. Vilket team ni är :) Många kramar!

    SvaraRadera