9 november 2013

Underbar glutenfri chokladkaka med rödbetor

Först av allt vill jag bara berätta för er som inte redan vet, att jag vunnit ett pris på coops remake tävling. Jag skickade in mitt recept på glutenfri gourmet pizza, och vann!
Första pris på 1000 kr i presentcheck på coop.
Jag är så himla glad, så jag ville bara dela det med er.

Men nu till dagens inlägg;
Jag läste i en tidning för ett tag sedan att någon hade bakat chokladmuffins som innehöll rödbetor.
Kul och spännande tänkte jag.
Eftersom jag ville prova nåt annorlunda på kladdkakans dag, som var i torsdags så gjorde jag det.
Alltså, man kan ju tycka att det låter konstigt med rödbetor i en kaka, men den blev fantastiskt god, och egentligen är det ju inte märkligare än att vi använder morötter i morotskaka, om man tänker efter...
Kakan blev över förväntan och fick höga betyg av familjen som alltid får agera provkök åt mig. 
På en skala 1-10 fick den två st 9:or och en 8:a. Superkul!
Jag bestämde mig för att göra en stor kaka istället för muffins, för jag hade sett i en annan tidning (!) en dekoration med skivade päron som jag också ville prova.
Här ser ni resultatet.
Nu är det ju Fars Dag imorgon, så varför inte överraska med en god chokladtårta?


Jag började med att göra päronskivorna eftersom de skulle vara i ugnen sammanlagt 1,5 timme.
Du behöver 1-2 fasta päron. Florsocker och vatten.

Rör samman 3-4 msk florsocker med ca 2 msk vatten. Smält på svag värme. När det blandat sig väl höj temperaturen och låt koka i en minut. Ta av kastrullen från värmen.
Skär päronen i tunna skivor, torka med hushållspapper. Doppa päronskivorna i sockerlagen och lägg på bakplåtspapper. Lägg in plåten i ca 100 grader varm ugn i 60 min. Efter 60 min tar du ut plåten och vänder på päronskivorna. In i ugnen igen i ytterligare 30 min.
När de kallnat lägger du över skivorna på galler eller liknande så de torkar ytterligare.
Mina skivor var nog lite för tjocka för de torkade aldrig riktigt helt, så ytterligare en stund i ugnen är nog att rekommendera.
Päronen är så klart valfria, de bidrar inte till smaken, bara att jag tyckte det var en kul och fin idé som jag ville testa. Du kan självklart garnera med precis vad du vill!

Det här behöver du:
125 gram smör, ca 50 gr mörk choklad, 2 dl farin- eller muscovadosocker, 3 ägg, 1,5 tsk vaniljsocker, 1 dl havremjöl, 1 dl potatismjöl, 1 krm salt, 2-3 tsk bakpulver, 1,5 dl kakao, ca 3 medelstora kokade och skalade rödbetor.


Värm ugnen till 175 grader. Smörj en springform med smör eller olja.
Smält smöret, och bryt sedan ner chokladen i smöret. Rör tills det smält helt. Riv rödbetorna fint. Ställ åt sidan.
Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda de ner de torra ingredienserna i äggsmeten, vänd runt tills det är blandat, häll i smöret med den smälta chokladen och rödbetorna. Blanda försiktigt.
 Grädda sedan i ca 20-25 min. Den ska kännas kladdig i mitten, den stelnar lite när den kallnat.

Under tiden kakan står i ugnen kan du blanda ihop ingredienserna till glasyren. Jag gjorde en
choklad- och kaffefrosting, eftersom det var vad jag hade hemma;  100 gr Philadelphia färskost, 1 tsk vaniljsocker, ca 25 gr rumstempererat smör, ca 2-3 dl florsocker, 1-2 msk kakao, 1 msk starkt kaffe
Vispa ihop alla ingredienserna till frostingen med elvisp.
Alla måtten till frostingen är på ett ungefär, jag hade i florsocker tills jag var nöjd med konsistensen.
När jag tyckte den var för söt hade jag i lite mer kakaopulver, så som vanligt uppmanar jag dig att prova dig fram till det du tycker om.


Låt kakan kallna innan du har på frostingen.

Väldigt väldigt god. Rödbetorna bidrar till att kakan blir saftig och krämig.
Vill du inte ha frosting på kan jag tänka mig att den är precis lika god med lite bär och grädde till.
Ja, det finns utrymme att utveckla ännu mer, men jag är för tillfället väldigt glad över att jag lyckades göra en glutenfri supersmarrig chokladkaka med rödbetor (!) som dessutom hela familjen älskade :)



Jag insåg först efteråt att rödbetorna skulle varit kokta innan de revs, och jag tror att kakan blir ännu krämigare om man gör så, men eftersom jag inte gjorde det och kakan var superb, är slutsatsen att det går att göra vilket som :)

Lycka till!

Ljus & Kärlek
Wakanda

1 kommentar:

  1. Att rekommendera! Den är underbart god!! Man kan inte alls fatta att den är glutenfri. Fantastisk!

    SvaraRadera