5 november 2013

Bakad potatis med grönsaks - & oströra

Allt sedan jag började äta vegetariskt, har jag ständigt varit på jakt efter nya lösningar, till gamla sätt.
När jag första gången började äta vegetariskt var jag i 20-års åldern och jag tyckte det var svårt att hitta bra vegetarisk mat, så jag fortsatte att ibland äta räkor. En favorit som jag säkert delar med många var bakad potatis, då med skagenröra.
Men numera äter jag enbart rent vegetariskt, så försöker jag hitta goda alternativa röror till min bakpotatis.


Ett vinnande koncept är förstås alltid någon form av ost & gräddfilsröra.
För att göra den nyttigare och matigare, experimenterade jag förra veckan med att även göra en grönsaksröra som komplement till oströran. Blev mycket gott!
Efter att båda rörorna var färdiga var det mycket gott att blanda ihop dem till en.
Jag var lite osäker på hur färgen skulle bli så på bilderna är de separata.
Jag gjorde en oströra på ;2 dl lättcreme fraiche, 3 msk majonäs, 1-2 tsk dijonsenap, 1 liten vitlöksklyfta, örtsalt eller valfria kryddor, valfri riven ost - jag använde blåmögelost.

Till grönsaksröran tog jag diverse grönsaker jag hade hemma och blandade i lilla mixern:
Paprika, zucchini, basilika, orange och lila morot, några soltorkade tomater, 1 tsk tahini och flingsalt.
Till det hade jag en god sallad gjord på romansallad, tomater, rädisor, avokado, vitkål, lila blomkål och rostade solrosfrön.


Allt resulterade i en god, nyttig och mättande måltid.
Jag säger bara det; potatis är gott!

Ljus & Kärlek
Wakanda

1 kommentar:

  1. Oh, snyggt alternativ på vegetarisk röra! I like!!

    SvaraRadera