27 november 2013

Glutenfritt Valnötsbröd

Oj vad tiden går fort. Nu var det alldeles för många dagar sedan jag bloggade.
De senaste veckorna har jag jobbat vidare på min affärsidé med Wakandas Restaurang.
Vi har hittat ytterligare en lokal, så jag har varit på visningar, på möten med banker och byggmästare, och i förhandlingar med säljare. Otroligt spännande och roligt!
Ingenting är klart än, men oavsett var vi till slut hamnar, är förhoppningen att kunna komma igång på riktigt i januari. Jag lovar hålla er informerade. 
Under tiden närmar sig adventstider och det kommer bli en hel del bakning framöver. 
Men först skall ni få ett recept på ett valnötsbröd jag gjorde förra veckan som blev riktigt gott!

Jag gjorde ett eget recept, och jag har lärt mig att glutenfria degar ska vara jättelösa och kladdiga för att bli bra. Dock har jag ännu inte lärt mig hur jag ska göra för att förhindra att de "flyter ut".
Ibland har jag köpt "nöd-bröd" i frysen, men eftersom de nästan alltid innehåller en massa vetestärkelse och andra konstigheter väljer jag att oftast baka själv.


Det här behöver du till ett bröd:
2 dl havremjöl, 1 dl linfrö, 1/2 dl psylliumfrön, 1 dl fibrex, 2 dl boveteflingor, 3 dl bovetemjöl, 1/2-1 dl muscovadosocker, 2 tsk brödkryddor(valfritt), en nypa salt, 100 gr valnötskärnor, 100 gr torrjäst, ljummet vatten..
Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke och häll så mycket vatten så att degen blir riktigt porös. Den ska vara lös men ändå en deg. Låt jäsa ca 30 min.  Ta upp degen och forma till en limpa, tillsätt lite extra bovetemjöl om det behövs. Om du hellre vill ha en hög limpa använd en avlång form.
Låt sedan jäsa 30-60 min. Värm ugnen till 250 grader. Sätt in brödet och sänk värmen till 225 grader.
Grädda i ca 45 minuter. Om brödet blir för mörkt, kan du lägga lite folie över det sista 15-20 min.


Lycka till med din bakning!

Ljus & Kärlek
Wakanda

4 kommentarer:

  1. Mmmmm... Detta vill jag testa! Men hur mycke jäst och vatten menar du ? Kram! Anci

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anci! Kul att du vill testa det. 100 gr (2 påsar) som det står, men jag är osäker på exakt hur mycket vatten jag använde. Börja med 4 dl och prova dig fram. Kram Patricia

      Radera
    2. Okej! Tack! Det lät som mycke jäst först, men behövs säkert! Ska testa! Vi har andra mängder i torr jäst påsarna här :) Blir hungrig... Kram! Anci

      Radera
  2. Ah, då är det alltså 24g torrjäst du menar. Varje torrjästpåse är nämligen på 12g (vilket motsvarar 50g färsk jäst), alltså inte 100g torrjäst! Jag tycker dock att jag alltid får ett så mycket bättre resultat på färsk jäst. Det jäser mycket bättre och ger betydligt fluffigare och luftigare bröd! Starkare jäst helt enkelt. Kanske något att prova för tunga och kladdiga glutenfria degar?? Kram, Lisa.

    SvaraRadera