7 januari 2014

Avokado & Mangosallad med Grönsaksbiffar

Nu börjar det äntligen snart bli dags för mangosäsong!
Här kommer därför ett jätteenkelt och supersmarrigt recept som jag absolut tycker ni ska våga pröva.
Jag skriver våga, för det är hett med chilin och annorlunda med koriandern, men jättegott. Ni kommer bli positivt överraskade om ni inte ätit det förut.
Perfekt att ha som tillbehör till precis vad du vill. Jag gjorde jättegoda grönsaksbiffar till min. Om du vill kan du ha lite quinoa eller något annat till.
(Bara så ni vet så är färgen på bilden inte fullt så grön som salladen är i verkligheten.
Det gråa ljuset dessa dagar underlättar inte fotograferingen....)


Till 2 personer behöver du:
2 mogna avokado
1 mogen mango
1/2 röd chilifrukt
Olivolja
Salt
Svartpeppar
1/2 kruka färsk koriander


Skala och kärna ur både avokadon och mangon. Skär i små bitar. Finhacka chilin och koriandern och blanda ner. Blanda lite olivolja med flingsalt och lite svartpeppar. Ringla över salladen. Klart.


Till biffarna behöver du:
1 pkt färdigkokta bönor - valfri sort
1 dl finhackad spenat
1/2 dl soltorkade tomater
1 finhackad salladslök
1 ägg
1 dl riven smakrik ost
1 dl ricottaost
1-2 pressade vitlökar
1/2 grön chili
1 dl majsmjöl - maizena
Salt och peppar

Gör så här: Blanda alla ingredienser i matberedaren, alternativt finhacka och blanda för hand. Det beror på hur du vill ha konsistensen.
Värm stekpannan och ha i lite olivolja. Klicka ut smeten i pannan och stek i ca 10 min. Vänd ett par gånger.
Servera med salladen ovan och en dressing på enbart yoghurt och honung.
Supersmarrigt!


Lycka till!

Ljus & Kärlek
Wakanda



4 kommentarer:

  1. Varför ser allting du gör så gott ut?! haha! <3
    blir alltid så hungrig när jag läser din blogg :c

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kollar in min blogg :) He he, det är nog meningen att du ska bli lite hungrig ;)
      Kram

      Radera
  2. Svar
    1. Kul att du kollar in min blogg Mattias :) Såg att du har en du med! Kul. Lycka till med din fortsatta matlagning, det verkar ju gå bra :)

      Radera