3 januari 2014

Struktur och positiva tankar - ledord för 2014

Hur ser era tankar ut inför det nya året?
Jag är inte överförtjust i ordet "nyårslöfte" men däremot gillar jag att summera vad som är bra och vad som jag önskar förbättra inför det nya året. Därför kommer några rader om det här.

Efter ett långt uppehåll är jag så tillbaka. 
För mig har jul- och nyårshelgen inneburit en tid av mycket matlagning, umgänge med familjen och vänner men även en hel del eftertänksamhet.
Det finns mycket i mitt liv som jag önskar förbättra och jag tror att när det gäller alla förändringar är det alltid klokast att börja med sig själv. 
Det mesta som pågår i mitt inre är funderingar kring förbättringar i mitt liv och jag tänkte dela några av de tankarna med er.

Som de flesta av er vet så har jag under hela hösten arbetat på att förverkliga en dröm om att starta en vegetarisk restaurang i Uppsala. Det har visat sig vara svårare än jag trodde att hitta en passande lokal. Så efter besvikelse nummer två har jag bestämt mig för att ta en liten break.
Inte från vare sig drömmen eller beslutet att genomföra det, snarare är det så att jag är om möjligt ännu mer målmedveten idag än jag var för 6 månader sedan, jag ska bara ta ett litet steg tillbaka och se hur allt kommer utvecklas. Jag har lärt mig med åren att det absolut är det bästa man kan göra när man vill manifestera något, dock springer mina känslor alltid iväg och vill! vill! vill! att saker skall ske bums, oavsett hur verkligheten ser ut.
Så, alltså dags att ta ett steg tillbaka. Under tiden har jag jättemycket roligt att sysselsätta mig med.

Steg 1 - Skriva min kokbok

Jag har under flera års tid velat skriva en kokbok, och jag har bestämt mig att tiden för att göra det är inne. Så, medans jag "väntar" på att den perfekta lokalen för min restaurang skall uppenbara sig, och under tiden som jag söker jobb som faktiskt genererar pengar har jag bestämt mig för att göra det allra bästa av min situation och tid, nämligen skriva min kokbok.
Det känns bra.
Jag har gjort i ordning en liten hörna i ett avskilt rum i hemmet, där jag kan arbeta ostört.

Steg 2 - struktur

Jag är en kreativa och positiv person, men något jag inte har så lätt för är att planera och strukturera min vardag. Då kan det vara extra svårt att arbeta hemmifrån - då det kräver extra självdisciplin, så nu gäller det att avsätta schemalagd tid. Annars finns det alltid något annat som går före. Det säger egentligen mycket om mig själv. Jag har hittills varit en hejare på att låta andras önskemål och behov gå före mina egna, och det är också något som det definitivt får vara slut på nu. 
Dags att ta mig själv på allvar och ta ansvar för mitt liv - på alla områden.
Så struktur för skrivande, annat arbete, egen tid, motion och mer matlagning. Sätta gränser och vara tydlig. 

Steg 3 - Gör vad som helst för att må bra och vara lycklig!

Kan i stort sett vara vad som helst. Blogga, laga mat, skriva - alla dessa saker är sådant jag blir glad av
Vi hörs snart igen!

Här får ni en bild av juldukningen - innan nästa recept kommer.

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar