3 juni 2014

Glutenfri Kladdkaka



Dagarna har en tendens att gå fort, och jag känner att min tid här på bloggen blir lidande. 
Lite tråkigt tycker jag eftersom jag trots allt lagar mat hela dagarna - varje dag.
Här kommer i alla fall bilder och recept på en smarrig glutenfri kladdkaka.
Jag håller fortfarande på och experimenterar med glutenfri bakning och det här ett eget recept.
Den blev riktigt god.
Nästa vecka tar sonen studenten så just nu håller jag på och förbereder lite varje kväll för
festbuffén som skall serveras den 11:e juni.
Ska bli jättekul!


Du behöver:
300 gr mörkt eller ljust muscvadosocker
4 eko ägg
170 gr smält smör
1 nypa flingsalt
2 tsk vaniljsocker
140 gr smält mörk choklad
1 dl kakaopulver
1 dl potatismjöl
2 dl havremjöl
1 dl rismjöl
1 medelstor kokt och finriven rödbeta
Valfria bär till dekoration.
Jag har använt frusna smultron och färska granatäpple kärnor.


Gör så här:
Börja med att sätta på ugnen på ca 200 grader. Koka en stor rödbeta med skalet på.
Rör samman ägg och socker. Smält smöret och bryt ner chokladen. Rör om så allt smälter.
Blanda ner alla torra ingredienser i ägg och socker blandningen. Häll i smöret och chokladen. Till sist river du rödbetan och blandar i smeten.
Smörj en form och häll i smeten.
Grädda i ca 15 minuter.
Servera med glass eller vispad grädde.


Lycka till!


I ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar