12 februari 2016

Dag 12 - och veckans som gått

Hej!
Ledsen att det var så länge sedan.
Dagarna går fort och när kvällen kommer har jag oftast varit för trött.
Jag hoppas ni alla mår bra. 
Jag mår bra, men dagarna är väldigt olika. Vissa dagar känner jag mycket energi och känner mig jättemotiverad. Sedan nästa dag känns kroppen tung och energin går på sparlåga. Det är intressant att observera. Jag tror att mycket beror på att kroppen verkligen jobbar på att göra sig av med alla gifter.
Förra söndagen var vi iväg nästan hela dagen, och trots att jag tog med mig mat så blev det för lite över dagen och jag frös ända in i benen. Jag blev på dåligt humör och var helt slut när kvällen kom. Så det var en viktig läxa. Se till att äta något var 2-3:e timme. 

Trots att vissa dagar varit jobbiga har jag aldrig varit i närheten av att ge upp. I stället har jag försökt att ta en dag i taget och försöka hitta variation i det jag äter.
Hittade ett recept på raw vegan pizza  av Kristina på www.fullyraw.com
Hon är en sådan inspiration. Så även om jag inte har en torkugn så gjorde jag botten i vanlig ugn på lägsta värmen. Nedan kommer lite bilder som jag tagit under veckan som gått. Kanske kan vara lite inspiration så här till helgen? Dessutom är det ju Alla Hjärtans Dag på söndag.
Receptet på pizzan hittar du på länken ovan. Jag följde inte receptet till punkt och pricka utan tog det jag hade hemma. Den blev riktigt god! Väldigt gott med några andra smaker.

Här kommer veckan som gått i lite bilder med tips och idéer.
Hoppas ni gillar dem.

Raw pizza med bomkål och zucchini botten. Gör den ganska tjock ett par centimeter. Jag gjorde min för tunn, när den torkade blev den lövtunn och gick sönder. 


Jag gjorde en pesto på cashewnötter, basilika, 1/2 zucchini och vitlök. Sedan la jag på det jag hade. Paprika, avokado, basilika, salladslök och en mängd körsbärstomater som jag hade i ugnen hela dagen på ca 75 grader - så ja den var inte helt raw. Samma gäller pizzabotten. Hade inte framförhållning så den fick vara i ugnen hela dagen på svag värme ca 50-70 grader.


Smoothiebowl gjorde jag till en frukost på helgen bara för att göra det lite mer festligt.


Jag har inte känt att jag riktigt klarar att äta okokt mat varje kväll - utan mer känt att min sötpotatis på kvällarna har varit min livlina. Bilderna på sötpotatisen är från dag 3.
Ugnsbakad sötpotatis med ångkokt färsk broccoli, sallad, groddar, guacamole och en supergod salsa med gurka, tomat, mango och färsk koriander. Jättegott och mättande.



Sötpotatisen delar jag bara i hälften och penslar med lite kokosolja och pytte lite Himalayasalt. Den går rätt fort att göra i ugnen. Jag kör den ca 25 min i 225 grader. Sedan drar jag bara bort skalet.




Så i tisdags när jag kände mig mindre hungrig än vanligt tänkte jag att jag kunde äta raw till middag även om jag ännu inte gjort den rekommenderade kalla spenatsoppan....har ett visst motstånd till den..
Så jag tog några blad av en spetskål och fyllde med allehanda grönsaker. För att få smak gjorde jag en annan mer traditionell salsa och guacamole igen.




Så om du gillar mexikansk mat och är sugen så kan jag rekommendera detta. Dock tyckte jag att kålbladen var hårda så det går ju lika bra med hjärtsallad eller några andra blad. Men smaken är god och jag kände mig mätt efteråt.



Till salsan behöver du: Tomater, 1 vitlök, lite chili, rödlök eller schalottenlök, mycket färsk koriander och lite salt. Vi ska ju vara väldigt restriktiva med salt under detoxen men en gnutta rosa eller örtsalt höjer smaken.


Sedan tänkte jag även tipsa om att göra egna groddar så här till helgen.
Jättebra att äta jämt men extra bra denna månad förstås. Om du lägger i blöt över natten så kan du skölja dem ett par gånger per dag sedan och efter ett par dagar har du egna färska groddar till dina sallader och annat resten av veckan! Om du sköljer 3 ggr på söndagen tex så räcker det med 2 ggr när du börjat jobba. Låt dem stå framme på bänken tills de är klara. När du tycker att de är färdiga är det bara att förvara dem i kylen. Jag gjorde mungbönsgroddar och alfa alfagroddar.
Dag 1

Dag 4

Avslutningsvis tänkte jag tipsa om sellerijuice.
Det är superbra att börja dagen med, om du har en råsaft centrifug.
Selleri är en jätteviktig del av det här detoxprogrammet, du bör äta selleri varje dag.
Väldigt gott att mumsa på tillsammans med ett äpple. Om du har svårt att tugga i dig sellerin eller
om du bara vill ha en god och nyttig juice, går det väldigt bra att pressa den.
Jag kände att jag inte druckit tillräckligt idag så nu på eftermiddagen gjorde jag den här.
Selleri, 1/4 gurka, äpplen, några blad grönkål och en liten bit ingefära. Jag tycker den blir god om jag har i äpple också. Annars blir den lite väl sträv och inte så god. Men smaken är som baken.




Ja det var allt för idag.
Det finns mycket att berätta så jag återkommer snart med mer information och tips.
Önskar er en fin helg så länge!

I Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar