14 november 2012

Krämig champinjonsoppa med varm macka



Som jag skrivit förut lagar jag mycket soppor just nu. Fortsätter att experimentera med alternativ till vanlig grädde och andra mjölkprodukter. Igår lagade jag en otroligt enkel men supergod champinjonsoppa. Självklart går den att variera hur mycket som helst, men här får ni receptet på den jag jag gjorde:


Du behöver: 1 påse skivade, frysta champinjoner, buljong, vitlök, persilja, alpro soya.

Jag gjorde så här: Koka upp ca 6 dl vatten i en kastrull. Lägg i buljong, frysta champinjoner och  låt allt koka upp. Småputtra ca 5-10 min. Pressa i 1-2 vitlöksklyftor och lägg i en näve persilja. Låt puttra ytterligare ca 5 min. Mixa allt till en slät soppa och tillsätt sedan ca 1-2 dl soyagrädde. Låt allt bli varmt. Klart!

Som vanligt går det ju självklart att bara byta ut soyagrädden till vanlig grädde alt laktosfri grädde/matlagningsgrädde.
Själv har jag alltid gillat att ha i mjölkprodukter och jag kan bara berätta att jag inte saknar det, soya grädden funkar alldeles utmärk och den blir krämig och god, utan animaliskt fett. Så varför inte prova om du är nyfiken?



Till soppan gjorde jag varma mackor.

Jag tog Kung Markattas rågbröd (utan vetemjöl) och hade på några skivor tomat och hade på riven ost. Efter de kom ur ugnen skivade jag på lite avokado.
Ibland äter jag ost, ibland inte. Därför kommer recepten att variera och det är upp till dig som läsare att  välja det du föredrar. Jag vill bidra med olika alternativ och ge dig inspiration att prova det det kanske inte provat förut. Det finns vegan alternativ till vår vanliga ost, eller så hoppar man över den helt och hållet. För att ändå få ett gott varmt bröd, kan du experimentera att pressa lite vitlök över brödet, ha lite olivolja och kryddor + tomat i ugnen. Avokadon gör det hela krämigt.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar