8 november 2012

Saffransdoftande grönsakssoppa


Vi ville gärna ha en värmande soppa till vår höstbuffé. Då jag har använt mig väldigt mycket curry senaste tiden var det första tanken, men kände att det inte passade nu. Men ville gärna ha en soppa som hade en vacker, gärna rödgul färg. Vi spånade ett tag och så kom dottern med förslaget - saffran! Ja det kändes helt perfekt. Men vad ska den innehålla mer? Hmm. Få se, funkar kokosmjölk med saffran? Ja det kan vi informera om att det gick alldeles fantastiskt bra. Tanken var inte att kokosmjölken skulle ge så mycket smak utan mer en fyllighet eftersom jag inte vill använda grädde. Men självklart kan du substituera och ändra som du behagar. Och det funkade. En burk kokosmjölk och ca 5 dl grönsaksbuljong.

Jag använde; 1 stor gul lök, 2 klyftor vitlök, 1 zucchini och en röd spetspaprika. Olivolja. Salt. Grönsaksbuljong, några matskedar tomatpuré och en burk kokosmjölk. Och saffran så klart. Även lite gurkmeja för att hjälpa den gula färgen på traven.

Så här gjorde jag; Jag skar alla grönsaker i bitar och fräste alltihop i olivolja i en stor kastrull tillsammans med saffranet. Storleken på bitarna spelar ingen större roll eftersom allt mixas till en slät soppa i slutet. Efter ca 5 min hällde jag i buljongen och kokosmjölken och lät allt puttra tills grönsakerna blivit mjuka. Sedan mixade jag alltsammans och smakade av med salt, lite mer buljong och hade i tomatpuré till önskad konsistens.

Som vanligt så går det ju självklart att byta ut grönsakerna och sätta till det man gillar. Jag tyckte dock att zucchinin gjorde sig mycket bra, och även paprikan blev god, så jag tycker det blev en bra kombination till just denna soppa. I vanliga fall skulle jag haft i betydligt mer vitlök men tillsammans med saffranet ville jag inte att vitlöken skulle ta över utan bara fungera som smakförhöjare.


                                                        Lycka till med din egen soppa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar