6 november 2012

Pumpabröd

Det finns recept som innehåller pumpa, jag valde dock att inspireras av ett recept där de hade bytt ut pumpan mot sötpotatis. Mycket eftersom det var något jag hade hemma.
Som vanligt använder jag inga egentliga mått utan lagar utifrån min intuition.
Sötpotatisen innehåller mycket vätska så därför behövs inte fullt så mycket degspad som du i vanliga fall skulle använda. Jag har dessutom intentionen att inte använda mig av vetemjöl mer än absolut nödvändigt i all min matlagning, varför jag till detta bröd använde mig av sojamjöl, bovetemjöl och grovt rågmjöl. Det senare är ju dock inte glutenfritt men innehåller endast råg. Annars innehåller ofta mjölblandningar ofta även vete.




Du behöver: 
Kokt sötpotatis
Salt
Varmt vatten
Olivolja
Sojamjöl
Bovetemjöl                                                  
Rågmjöl
Torrjäst
Koriander
Pumpakärnor


Jag gjorde så här:

Jag började med att mixa sötpotatisen med mixerstaven så det blev till ett mos. Kokade upp vatten med vattenkokaren och hällde på moset, ca 3-4 dl. Kollade att temperaturen blev lagom, alltså fingervarm. Sedan blandade jag ner ca 1 dl olivolja, en nypa havssalt, ca 1 dl pumpakärnor och sedan mjölet tillsammans med torrjästen, ca 1,5 pkt. Eftersom det ofta blir "tungt bröd" utan vetemjöl kan det behövas lite extra jäst så det orkar jäsa ordentligt. Jag använde ungefär lika delar soja och bovetemjöl, och en aningen mer rågmjöl, mest eftersom degen blev så kladdig och det var svårt att forma bröden.

Nu var ju tanken att det skulle formas som små pumpor, annars brukar jag inte ha så mycket mjöl i degen när jag gör glutenfritt bröd, eftersom det blir alldeles för tungt och kompakt. Så tänk på att degen bör vara kladdig. Använd mjölade händer när formar det. Sedan skar jag fåror nerifrån och nästan hela vägen upp. Formade med händerna små skaft som jag drog upp ur mitten på brödet. När de hade jäst tryckte jag dit lite pumpakärnor runt skaften.

Gräddade de små bröden i varmluftsugn 200 grader i ca 10 minuter, det större brödet i 175 grader i ca 30 minuter.

Brödet blev gott, saftigt och fick en fin färg från sötpotatisen. Koriandern gav en aningen smak. Jag serverade brödet tillsammans med en saffranssoppa.
Lycka till!

1 kommentar: