23 september 2013

Glutenfritt bröd och blåbärspaj

Först vill jag bara säga; Jag ÄLSKAR bröd! 
Precis som vem som helst, och jag har en extra svaghet för stenugnsbakat surdegsbröd. 
Så när jag nu tagit beslutet att undvika gluten, är det inte alltid så lätt. 
Det finns ju en hel del färdig bakade glutenfria bröd i affären, men jag tycker oftast de är tråkiga. Därför har jag försökt hitta sätt att själv baka gott matbröd men även fikabröd mm.


Därför blev jag extra glad när jag i senaste numret av tidningen Hälsa, hittade jag ett jättebra recept på ett glutenfritt bröd som jag testat.
Inte ett surdegs bröd, men ett gott frukostbröd.
Ni kanske undrar varför alla dessa glutenfria recept?
Tänkte skriva några ord om det.

Jag har hela mitt liv haft stora bekymmer med min mage.
När jag var 25 år fick jag diagnosen IBS, som jag på senare år förstått är en rätt vanlig "folksjukdom".
Jag har inte medicinerat de senaste 20 åren. Det har helt enkelt varit något som jag lärt mig leva med. Det har gått perioder när jag inte haft några bekymmer alls, till perioder där skoven varit täta och förknippade med mycket smärta och obehag.
Allt eftersom mitt intresse ökat för kost och hälsa, har jag - som ni vet - experimenterat en hel del - med kosten för att lära mig olika sätt jag kan förbättra mina besvär. Jag trodde länge att det är mjölkprodukterna som var problemet. Det är inte till fullo kartlagt men det jag förstått mer och mer är att jag inte mår bra av vete, och sannolikt inte andra sädeslag heller.
Jag  lär mig även mer och mer om gluten. Vad det är och hur det påverkar våra kroppar. Jag tror att det skulle förbättra mina symtom avsevärt om jag utesluter det ur min kost.
Därför förekommer det många glutenfria recept här på bloggen.

 Men oavsett om du äter glutenfritt eller inte, är det min önskan att bloggen skall kännas inspirerande för dig. 


Det finns jättemånga bra idéer och hemsidor som handlar om glutenfri bakning. Den senaste riktigt bra jag hittade härom dagen är den här: www.glutenfrikost.se.
Där hittade jag även samma brödrecept som i Hälsa.

Receptet jag använde hittar du här
Jag hade tyvärr inget nyponskalsmjöl, men allt annat. Brödet blev riktigt gott!
Ett annat väldigt gott bröd gör du med hjälp av ett färdigt mix som jag skrivit om tidigare.
Ett klart dyrare alternativ, men helt gudomligt bröd.
Du kan läsa mitt inlägg om Ewa Lies bröd här

Sedan dags för något sött....
Jag har gjort massor av paj i år. Först rabarberpaj, sedan äppelpaj och nu senast blåbärspaj. Mums!
Även denna glutenfri och underbart god.



Jag har inget egentligt recept, men jag ska berätta hur jag gör.
Jag gör smulpaj på vad jag har hemma.
Dessa ingredienser tycker jag funkar; Sojamjöl, bovetemjöl, boveteflingor, rismjöl, potatismjöl,  mandelmjöl och kokosmjöl.
Till blåbärspajen använde jag mest rismjöl, boveteflingor, bovetemjöl och lite kokosmjöl.
Sedan hade jag i hackade hasselnötter, socker och smör.
Jag gjorde först en liten botten som även innehöll lite potatismjöl,rismjöl,smör och socker.
Sedan la jag i blåbären och ovanpå en smuldeg med mycket nötter och blandade mjölsorter.
Vi hade besök denna dag och alla åt och tyckte den var jättegod. Ingen undrade, eller märkte att den var glutenfri. Bra betyg tycker jag!
Lycka till nu!

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar