25 september 2013

Kantarellsoppa

Jag vet inte om ni kommer ihåg, men förra året var ett helt galet kantarellår.
Vi plockade otroliga mängder och trots att vi ätit kantareller hela året finns det fortfarande kvar i frysen.
En solig söndag i september var det så dags att ta en liten tur ut i skogen, till de säkra svampställena.
Det har ju varit en alldeles för torr sommar för kantareller, men med vädret så vackert lockade skogen i alla fall.
Nu är det ju så att vi hittade våra ställen, bara för att finna dem helt uppbökade av vildsvin....

Nu har det gått några veckor sedan dess och höstrusket gör sig påmint.
Därför blev det god kantarellsoppa till middagen igen.
Jag vet inte hur ni brukar göra, men jag tycker att detta är ett enkelt, och fantastisk gott recept!
Går förstås att använda vilken svamp som helst.


Jag fräser upp kantareller (frysta eller färska), tillsammans med schalottenlök (eller annan lök, eller ingen lök ;)
Sedan i med grönsaksbuljong, ca 1-2 dl vitt matlagningsvin, och kokande vatten.
När det puttrat en stund mixar jag det med mixerstaven och sedan rundar av med lite grädde eller creme fraiche. Ovanpå allt är det gott att lägga några väl stekta kantareller.
Servera med ett gott bröd och exempelvis en god bredbar ost, chevré eller liknande.


Lägger till några fina sensommar bilder som Emme tagit av grönsakslandet en dag när jag vattnade, bara för att komma ihåg vilken fantastisk sommar vi haft!


Luktärtor och Teddybear solrosor 


Önskar er alla en fortsatt fin vecka, tills vi hörs igen!

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar