10 september 2013

Världens godaste chokladtårta

I fredags hade vi lite extra mys här hemma. Lisa & Beto kom över på middag och fika, och så firade vi lite födelsedagar som varit senaste tiden.
Jag har länge velat göra en riktig maffig chokladtårta. Ni vet en sån där hög, som är typisk amerikansk.
Jag har letat förut och inte hittat nåt bra recept, men i fredags fann jag det. Googlade amerikans chokladtårta, och fann en pärla.
Familjen får ofta stå ut med mina experiment där jag väljer att baka glutenfritt men denna gång blev det en helt "traditionellt" recept.
Måtten är lite mysko men det är bara för att personen har tagit sig tiden att omvandla de amerikanska måtten till våra deciliter mått. Tack för det! Så mycket enklare.
Så här kommer receptet.
Den innehåller både vetemjöl och mjölkprodukter, men jag är säker på att den skulle funka väldigt bra med rismjöl också.
Ibland gör jag onyttiga saker...detta var ett sådant tillfälle.
Men åh så god!


Det blev ingen bild på hela tårtan, för det hade hunnit bli för mörkt.


Jag lät frostingen kallna i kylen under tiden som kakan svalnade. Sedan satte jag ihop kakan samma kväll som vi skulle äta den.
Den höll inte riktigt formen, utan gled iväg lite.
Så tipset är absolut att göra den en dag i förväg. För till nästa dag hade den satt sig och var mycket lättare att hantera och skära upp.

Hur den smakade?
Helt underbart! Den var en klar hit! Sanslöst god, och inte alls nyttig...men festlig värre.


Kakan:
142 g fin kvalitetschoklad, osötad, hackad 
254,25 g smör, mjukt
7,7 dl vetemjöl
4,6 msk kakaopulver
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver 
½ tsk salt 
4 stora ägg, rumstemperatur i 30 min
2,8 dl strösocker 
2,8 dl packat ljust rårörsocker
1½ tsk koncentrerad vaniljextrakt (jag använde vanillinsocker)
5,6 dl gräddfil 

Frosting:
2,8 dl socker 
6 msk vetemjöl
6 msk kakaopulver 
4,2 dl mjölk (minst 3,5%)
113,4 g fin osötad choklad, finhackad 
1 msk koncentrerad vaniljextrakt 
678 g smör, rumstempererat ( jag tog ca 500 g) då jag tyckte det var mer än väl mycket...

Gör så här


Du behöver; 2 st runda sockerkaksformer


Värm ugnen till 175°C. Smöra formarna, klä sedan botten i varje form med en rund utklippt bakplåtspappers bit. Smöra denna med. Smält chokladen med smöret, och låt kallna. Blanda mjöl, kakaopulver, bikarbonat, bakpulver och salt.

Vispa ägg, socker och vaniljextrakt i en stor skål med en elvisp i ca 3 min. Vispa i den smälta chokladen på låg fart till allt är väl inblandat, tillsätt sedan mjölblandningen i 3 omgångar med gräddfil mellan, börja och sluta med mjölblandningen blanda tills allt är inblandat.

Dela på smeten i de två formarna. Grädda tills kakan drar sig från kanterna i formen och en trästicka kan testas i mitten, den skall vara helt torr, ca 40 minuter.

Låt kallna i formarna på galler i ca 10 minuter, dra sedan en kniv runt kanten i formen. Vänd upp på galler lossa på botten pappret och låt kallna helt, ca 1 timme.

Gör frostingen och sätt samman kakan;
Vispa samman socker, mjöl, kakaopulver och en nypa salt i en liten tung kastrull över mediumvärme, tillsätt sedan mjölk och koka upp, vispa kontinuerligt, tills blandningen kokar och den är slät och tjock, 3-5 minuter.

Avlägsna från värmen och vispa i chokladen och vaniljextrakten till den är slät. Häll över till en skål för att kallna till rumstemperatur, täck över ytan med bakplåtspapper för att förhindra att ett skinn bildas.

Vispa smör med en elvisp tills den är krämig och tillsätt sedan den av kallnade chokladmixen, lite i taget, vispa till frostingen är fluffig och bredbar.

Skär varje kaka horisontellt i två delar med en lång kniv. Lägg ett lager på ett tårtfat eller en stor tallrik och bred ut 3½ dl av frostingen på. Upprepa med 2 lager till, lägg på sista lagret av kakan sedan och bred frostingen på kakan och sidorna av kakan med frostingen som är kvar.

Lycka till!

I ljus & Kärlek
Wakanda

1 kommentar:

  1. Alltså det godaste jag någonsin ätit!! Helt ärligt.

    SvaraRadera