19 september 2013

Vitlök

Förra hösten planterade jag vitlök för första gången.
Jag hann precis få ned den i jorden innan den riktiga kylan kom.
Det har varit roligt att följa den, tidigt i våras började den skjuta upp och sedan har den vuxit hela sommaren. När vi så kom hem från fjällen andra veckan i augusti hade blasten börjat vissna och det var dags att plocka upp den.

Den har stått i rätt lerig jord så den är inte så jättestor men jag är mäkta stolt ändå.
Det blev ca 25-30 fina lökar som jag flätade ihop till en något annorlunda fläta som nu hänger på tork i köket.


Den kommer sannolikt inte hinna bli särskilt gammal, eftersom jag är där och nallar av den hela tiden. Det är så fantastiskt gott med färsk vitlök.


Nu är det väl bara att spara ett par klyftor till nästa års skörd!

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar