2 december 2013

Wok med rödkål och saffransgräddfil

Trevlig advent på er.
Hoppas att ni haft en riktigt fin 1:a Advent.
Själv var jag bjuden på 30-års kalas i lördags, och igår på 1:a Advent var vi på glöggmingel i Lisa & Betos nya lägenhet. Så det har varit en fullspäckad och mysig helg.
Jag har även bakat och lagat mat, som snart kommer här på bloggen.
Men innan vi går lös på naturligt glutenfria lussebullar och annat smarrigt, kommer här en lite "julkryddig" wok. 


Till en portion behöver du:1 vitlök, 1 liten bit chilipeppar, 1 liten bit färsk ingefära, 1 liten morot, några sockerärtor, rödkål, zucchini, 1/4 rödlök, sesamfrön, kokosolja,  ca 1/2 kruka färsk koriander, lite salt och tamari.
Glasnudlar, gräddfil och lite saffran.


Finhacka vitlök, chili, ingefära. Fräs i kokosoljan på mellanvärme. Skär resten av grönsakerna i strimlor och lägg i lök, morot och zucchini. Vänta lite med rödkålen, sockerärtorna och den hackade koriandern. Det har du i de sista 5 minuterna. Vänd med jämna mellanrum. Under tiden kokar du glasnudlarna och när de är färdiga lägger du i dem i woken. Häll över lite tamari, strö över sesamfrön och salta efter behov.
Lägg upp allt på en tallrik. Som tillbehör hade jag lite gräddfil med några nypor saffran och salt i.


En nyttig, god och lite julig grönsakswok!
Hoppas du gillar den lika mycket som jag!
Lycka till.

Ljus & Kärlek
Wakanda

4 kommentarer:

  1. Ser otroligt gott ut! Fina bilder också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa! Jag har ju mästerfotografen till hjälp ;)

      Radera
  2. Läckert! Det här skulle jag vilja prova!! ;-) Roligt att en till Lisa hittat hit... Kram från Lillstrumpa!

    SvaraRadera