5 december 2013

Glutenfritt Fröknäckebröd

Jag skrev tidigare om Frö knäckebrödet jag gjort.
Första gången använde jag en mix, men det var så enkla råvaror så nu gjorde jag flera satser som jag blandade till själv. Superenkelt och sanslöst gott!
Jag hade med mig det till festen i lördags, och alla var lyriska över det och ville ha receptet.
Så, här kommer det!

Till ca 2 plåtar behöver du:
1 dl pumpakärnor, 1 dl solrosfrön, 2 dl boveteflingor, 1/2 dl linfrö, 1 dl sesamfrön, 1/2 dl rapsolja, 1/2 dl majsmjöl, 4 dl vatten - funkar både med hett eller kallt, flingsalt, rosmarin eller chili att strö på.


Blanda samman alla ingredienserna i en skål. Låt stå och svälla 1-2 timmar.
Värm ugnen till 225 grader. Bred ut smeten på bakplåtspapper. Gärna så tunt det går. Strö på flingsalt och valfri krydda ex rosmarin eller chili.
Jag gjorde flera satser och det blev både tunna och lite tjockare, och de var jättegoda hur som helst, så välj det du gillar bäst. 
Det enda är att du behöver hålla koll på brödet i ugnen. Baka i ca 30 min. Det ska få lite färg och torka men det ska inte vara helt färdigt. Ta ut plåten och skär i bitar. Ta bort bakplåtspappret och lägg in bröden i ugnen igen, vänd några gånger ca var 15:e minut tills det fått fin färg och är helt torra.
Låt svalna helt innan du lägger dem i burk.
Hoppas du gillar det lika mycket som vi gör!

Lycka till!

Ljus & Kärlek
Wakanda

1 kommentar:

  1. Ååå - det brukar jag baka. Nästan lika. Med bovete el quoinoa mjöl istället för majsmjöl. Men nu förstår jag hur man kan få fina bitar... :D Anci

    SvaraRadera