6 december 2013

Gul ärtsoppa

Så här års tycker jag att det är extra gott med värmande soppor.
En klassiker är gul ärtsoppa men jag gör den förstås vegetarisk.
Otroligt enkel att göra, det enda du behöver tänka på är att planera för nästa dag.
Jag är ju rätt spontan av mig och när jag kommer på att jag är sugen på ärtsoppa, blir det ju inte förrän nästa dag....


Så här gör du:
Lägg ärtorna i blöt över natten eller längre.
Nästa dag: Hacka en stor gul lök och fräs den och 2 tsk timjan i lite olja en stund på medelvärme.
Häll bort vattnet från ärtorna och lägg ärtorna i kastrullen. Tillsätt vatten (dubbel mängd vatten som ärtor). Tillsätt grönsaksbuljong. Står på förpackningen hur mycket du behöver beroende på mängd soppa/vatten du gör.
Koka upp och låt sedan puttra på svag värme i minst en timme, gärna två eller tre timmar.
Mixa med mixerstav och smaka av med salt och eventuellt mer buljong och lite timjan.
Klart!


Servera med senap om du gillar det och nybakat bröd.
På bilderna ser du jättegoda glutenfria baguetter som jag gjorde till.
De får ett eget blogg inlägg som kommer senare idag :)


Hoppas ni har en fortsatt fin fredag!
Jag ska fortsätta att baka och laga mat idag inför helgen. Passar bra med tanke på vädret :)
Snöstormen har just kommit in här över uppland, och jag hoppas vägarna hinner bli körbara tills imorgon då vi tar bilen till Värmland för att hälsa på familj som vi inte sett på väldigt länge!
Ska bli jättekul!

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar