14 maj 2013

Bröllopsdag med vårprimörer & rabarbermums

Igår skördade jag den allra första rabarbern. 
Det är nog första gången som jag kommer mig för att verkligen skörda den tidigt som alla rekommenderar. Och det var verkligen skillnad.  Även om stammarna var korta och kraftiga, så var den mycket mjukare i konsistensen än vad jag upplevt tidigare.
Det inspirerade mig till att göra något gott till dessert, eftersom mannen och jag firade vår 19-åriga bröllopsdag.


Till varmrätten hade jag hittat lite inspiration ifrån en tidning jag älskar; den brittiska upplagan av Country Living. I vårnumret hittade jag ett recept där de använde färskpotatis och sparris.
Sagt och gjort.
Men precis som med vitkålen, hittade jag ingen svensk än, så den jag använde kom från Israel och var tyvärr inte särskilt god. Eller rättare sagt, den smakade inte särskilt mycket alls. Men jag kan tänka mig att med "riktig" färskpotatis kan den här gratängen bli en hit.


Jag kokade potatisen i ca 15 min. Sparrisen i 3-4 minuter. Jag la upp det på i en ungsform och gjorde en enkel sås som jag hällde över. Sedan rev jag lite parmesanost och så fick det vara inne i ungen på 200 grader i ca 15 min.
Såsen bestod av; smör, lite redning, mjölk, muskotnöt, en klick dijonsenap och en liten bit chevré.
Som vanligt säger jag att ta det du har hemma. 


Till detta åt vi grillad zucchini och färsk vitkålssallad. 


Till desserten letade jag recept men hittade inget som jag kände för just igår - så det blev en väldigt enkel - men god - egen variant, inspirerad av flera olika recept.
Jag kokade helt enkelt den nyskördade rabarbern i lite socker, kanel och kardemumma. Lät den svalna något och la upp i glas. Till detta hade jag en klick mellangrädde, lätt kanderade pekannötter och sedan smulade jag över en halv pepparkaka.


Det hela var mycket uppskattat och gott.
Ja så kan det bli om man firar bröllopsdag en helt vanlig måndag....
Jag tänker fortsätta att njuta av våren, min växande trädgård, god mat och mycket mer.
 Jag önskar er alla detsamma.

I Ljus & Kärlek
Patricia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar