12 maj 2013

Livet på landet - veckan som gick

Veckan som gick har avnjutits i trädgården......


Jag är så tacksam över mitt liv!
Här melonpaus på gräsmattan med Mose och Smultron.



Lunchen en dag blev grova pitabröd fyllda med diverse; kikärtsbiffar från dagen innan, avokado, sallad, körsbärstomater, kidneybönor, vitkålssallad och ceasardressing. Jag blev jätteglad när jag besökte torget förra veckan och hittade grova pitabröd gjorda på endast rågmjöl, havremjöl, salt och jäst. 
Dessutom så hittade jag färsk vitkål som kommit nu! Ok, den är inte svenskodlad men jag kunde inte motstå, för jag fullkomligt älskar färsk vitkål!
När den är färsk, strimlar jag den bara tunnt, häller över lite vit balsamvinäger, lite olivolja, strör på lite örtsalt, svartpeppar och provensalska örter. Blir hur gott som helst.
Ceasardressingen innehåller: Gräddfil, majonäs, 1 färsk pressad vitlöksklyfta, 1 matsked dijonsenap, och gärna lite riven parmesan. 
Är så underbart god - så den passar till det mesta.


Det har planterats så det står härliga till!


Lycklig - vattnar jag de nya planteringarna.
Ja, nu ser det ju inte ut så här längre, för värmen kom och allt sa pang!
Bilden togs i tisdags och idag är alla träd och buskar utslagna. Oj vad fort allt gått..
Bonden har sått på åkern bakom mig och det skiftar redan i grönt, helt underbart!


Eftersom tomten är stor, och vår granne har fler traktorer än jag kan hålla reda på, så blev det inte ett trädgårdsland - utan fyra :)
Han körde hit jorden och sedan skottade vi gångarna som han fyllde med grus.
Grönsakslanden fick kanter av den gamla panelen från ladan.
Stort projekt, som är fantastiskt roligt. Planerna är många, och jag försöker ta en sak i taget, men det går väl sådär....
Staketet måste dock prioriteras snarast, då hönsen är hopplösa på att vilja gräva upp, det jag precis satt ner...Inte alltid så kul.
På tal om höns, idag var vi på hönsbytardagar och kom hem med 7 st små nya medlemmar till vår flock!
Helt underbart söta. Bilder kommer snart!
Önskar er alla en fortsatt fin söndagskväll.
Kram!

2 kommentarer:

  1. Härligt, härligt! Tog lite tid att komma igenom texten.... Men skam den som ger sig! kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Stor kram på dig Lotta och krya på dig! Bra kämpat!

    SvaraRadera