25 maj 2013

Vegetarisk Sushi

Som jag berättade i förra inlägget, har jag varit spänd på att pröva att göra egen sushi, så i onsdags var jag till en Thai Market i Uppsala för att hitta bra sushiris, wasabi och inlagd ingefära.
Den jag tidigare hittat på Ica var inte särskilt bra.
Jag har även sett bilder på svart ris, vilket jag också ville prova, då det har kvar fibrer och mer näring.
Det svarta riset låg i blöt över natten, för att sedan koka ca 45 min. När det var 15 min kvar tillsatte jag lite vitt ris, som varit blötlagt. Så bilden med svart ris, är en kombination av svart och vitt ris.
Här är riset kokat, avokadon skuren och grönsakerna lätt stekta.
Dags att börja sätta ihop...


Rullarna var fortfarande inte lätta att göra, men vackra och effektfulla med det svarta riset.
De är fyllda med sallad, sparris, morot, gurka och avokado.





Jag använde mig av färsk sparris, minimajs, morot, och stek zucchini.
Riset kokas enligt anvisning på paketet. Första gången jag gjorde eget sushiris hade jag inte införskaffat risvinägern, och det var ett misstag. Så tipset är att tillaga riset så som de rekommenderar. 
Med både vinäger, socker och lite salt.
Mycket godare.


Nu, med facit i hand kan jag säga att jag förstår att det tar tid att bli sushikock ;)
Det var helt klart en utmaning att få till det så som jag tänkt.
Det var roligt, väldigt gott och mycket mer ekonomiskt att göra min egen sushi, men det tog mig drygt 2 timmar....
Jag trodde inte att det skulle vara fullt så tidsödande som det visade sig vara.
Men det var jättekul och jag fick ett väl godkänt betyg av familjen som tyckte det var minst lika gott som köpt sushi - om inte godare ! 
Så om du gillar sushi och har tid och lust, kan jag verkligen rekommendera att prova.
Det finns en mängd tips att hämta på youtube.
Lycka till!

I Ljus & Kärlek
Patricia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar