13 juni 2013

Mmmmmmm bruschetta

Hej alla fina.
Inspirationen går upp och ned, och ibland har jag svårt att riktigt komma igång med de olika projekt som jag har på gång.
Men nu har vädret varit lite lynnigt sista dagarna, så jag har fått lite hjälp på traven. Det är ju lättare att hålla sig inne när det regnar.....

Härom kvällen blev det bruschetta till middag. Jag säger bara mums!
En oslagbar klassiker i det italienska köket - gjord på mitt sätt :)


Egentligen inte särskilt annorlunda än det traditionella sättet.
Alla restauranger gör dem på sina egna sätt, så även jag.
Men det ska sägas att den största inspirationen just nu får jag från Julie & Julia.
Jag berättade om filmen i vintras, och jag säger det igen; suverän matfilm!
När jag saknar inspiration tittar jag på en sekvens från filmen.
Jag älskar Meryl Streep i vanliga fall, och jag älskar henne om möjligt ännu mer som Julia Child!


Sist köpte jag såna där fina blandtomater, ni vet som finns ibland, både gröna, röda och gula. 
Men den här gången använde jag endast små delikata röda plommon körsbärstomater. De godaste! 
Och inte snålade jag med olivoljan i pannan när jag stekte brödbitarna heller. 
Ska det va, så ska det va bra. Annars kan det va... 


Min enda lilla "regel" är väl att jag alltid arbetar för att det ska finnas mycket grönsaker på tallriken.
För faktum är att det går att göra mycket god vegan/vegetarisk mat, som faktiskt innehåller en väldigt massa annat, än just grönsaker.
Så här använde jag ett lite grovare bröd än den traditionella vita baguetten. Stekte skivorna i olivolja. På slutet tar du 1 vitlöksklyfta delad i mitten och stryker ordentligt över brödet. Tillsammans med brödet stekte jag dessutom några skivor zucchini. Den blir så god när man gör så.
Under tiden skar jag tomaterna i små bitar. Blandade med grovhackad basilika, ringlade över lite olivolja och flingsalt.
På tallriken la jag upp rejält med salladsblad, zucchini vid sidan om, sedan på med bröden, lägg på ordentligt med tomatröran, strö över grovriven parmesan och till sist gärna lite grovmalen svartpeppar.
Underbart!
Avslutar dagen med ett av många underbara uttryck myntade av Julia Child:

“This is my invariable advice to people: Learn how to cook - try new recipes, learn from your mistakes, be fearless, and above all have fun!”
― Julia Child

I ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar