17 juni 2013

Söndag

Söndag. 
Jag började förmiddagen med att baka Julia Childs choklad och mandeltårta för att bjuda på eftersom Lisa & Beto skulle komma ut och "hänga med oss" denna dag.
Mitt i bakandet kommer min underbara dotter och utropar; Mamma du är så fin idag! Jag vill ta några bilder på dig!
Sagt och gjort. Ut i trädgården bland syrenblad och kycklingar.
Hon vet hur man gör, Emme. 


Till middag blev det en variation av en personlig favorit.
Kardemummakryddat jasminris, stekt marinerad tofu med vattenkastanjer, kokt sötpotatis,
lättstekta grönsaker med vitlök och soja, och till detta en het sås av kokosmjölk.
(Det fanns även kyckling för de tre männen som fortfarande äter kött).
Det blev väldigt gott!


Grönsakerna bestod av; Morötter, champinjoner, zucchini, röd lök, minimajs, sockerärtor, mungbönor och till sist lite cashewnötter.
Jag fräser allt i olivolja, och lägger i grönsakerna i den ordning de behöver stekas. Börjar med löken, sedan champinjonerna. Efter en stund i med morötter. Och precis på slutet har jag i sockerärtorna och mungbönorna. Konsten att få alla grönsaker goda, är att anpassa tillagningstiden.
Vi minns väl alla kokta ärtor och morötter under 70 & 80-talet?
Ingen höjdare.
Så, tipset är; låt dem inte bli övergjorda.
Grönsakerna bör ha både färg och tuggmotstånd kvar.


Till såsen använde jag: 1 burk krossade tomater, 2 burkar kokosmjölk, 1 bit ingefära, 2 klyftor vitlök, ett knippe färsk koriander, ca 2 tsk gurkmeja, 1/2 tsk röd currypasta, ca 2 tsk curry, 1/2 chili valfri färg och styrka. Salt efter smak.
Jag lägger allt i mixern och blandar. Sedan häller jag upp det i en kastrull och värmer. När det småputtrade smakade jag av och tyckte att det saknades något så jag hade i ca 2 msk jordnötssmör.
Självklart kan du hoppa över det om du inte gillar jordnötssmör.
Se till att du rör ut det ordentligt. Jag hade några middagsgäster igår som undrade vad det var det smakade. De fick en klump jordnötssmör i såsen, tyckte bara att det var gott...
Det tycker jag med, men tanken är ju att det ska smaksätta såsen och smälta ner i den.
Hur som helst. God middag. Trevligt sällskap. Bra söndag helt enkelt.
Hoppas ni alla hade en fin helg.
Nu ny vecka - nya möjligheter.

I ljus & Kärlek
Wakanda

2 kommentarer:

  1. Det var bara så underbart gott!! Älskar dina röror, det finns inget bättre! Tack för en strålande god middag! Vi älskade det som vanligt!

    SvaraRadera
  2. Kramar på er! Tack för alla fina kommentarer.

    SvaraRadera