25 juni 2013

Rabarberchutney

Midsommar har kommit och gått.
Jag hade en fin helg tillsammans med goda vänner på deras fina sommarställe i Kjällvik.
Emme och mannen har åkt till Island en vecka, så det är inte bara hennes blogg som väntar in nya bilder, utan även min.

Därför får ni här ett inlägg om rabarberchutneyn som jag gjorde för ett par veckor sedan.
Ett perfekt sätt att ta till vara på all rabarber som bara växer och frodas i trädgården.
Och om du, som jag gillar chutney är den ett perfekt alternativ till den mer traditionella mangochutneyn.



Du behöver;
500 gr rabarber
1 tsk riven färsk ingefära, 5 dl råsocker/eller vanligt socker, 2 rödlökar, 2 msk ättiksprit, 3/4 dl vatten, 1 msk curry, 6-8 aprikoser (valfritt), 1 röd chilifrukt.
Gör så här.
Skär rabarbern i små bitar. Börja med att koka rabarbern tillsammans med lök, vatten och ättikspriten i 10 min. Efter det tillsätter du övriga ingredienser och låter koka upp och sedan småputtra i ca 30-40 min.
Häll upp i rena, varma burkar.
Den går att äta direkt när den kallnat, men blir ännu godare om den får mogna i ett par veckor.
Jag gjorde en dubbel sats och det blev tre rejäla burkar, en stor och två små.
Lycka till!

I Ljus & Kärlek
Wakanda

2 kommentarer: