23 februari 2014

Glutenfri Cheesecake med smultron

Jag har gjort mitt livs första cheesecake :)
Jo, faktiskt. Jag har inte gjort någon vad jag kommer ihåg de senaste 20 åren i alla fall...
Ville göra något gott igår, till lördagsmys och för att fira dotterns 1 års seger över sin anorexi. Resultatet ser ni här.



För ett drygt år sedan blev jag bjuden på en jättegod cheescake med blåbär av min svägerska, men denna dag hade jag inte receptet eller några blåbär. Jag surfade runt lite och följande recept är resultatet av en egen blandning, dessutom kom jag fram till att smultronen i frysen säkert funkar lika bra som blåbär.
Nu vet jag att det kanske inte hör till vanligheterna att man har smultron hemma i frysen, men använd vilka bär du har. Jag hade lyxen av att mannen och dottern plockade friskt i somras så jag till och med fick lite över som hamnade i frysen.
För övrigt så kan man använd kesella (exp vanilj) i stället för crème fraiche, men nu tog jag det eftersom det var vad jag hade hemma.
Tyvärr hittade jag inget "roligt" glutenfritt recept så jag komponerade en egen botten som skulle bli så lik digestivekex som möjligt, och jag tycker att jag lyckades riktigt bra!
Jag vet att det finns glutenfria digestivekex, men nu vill jag ju helst inte äta en massa konstiga tillsatser, och mjölmixer mm, så därför gjorde jag så här.



Du behöver:
Till botten:
1 dl havremjöl (om du inte tål havre, ta durramjöl eller potatismjöl)
1 dl finmald mandel (alternativt mandelmjöl)
1 dl mixade hirsflingor så det blir finpulveriserat
1 dl råsocker
100 gr smält smör

Till första lagret:
3 ägg
1 dl socker
400 gr Philadelphia ost
1 tsk vaniljsocker

Till andra lagret:
3 dl frusna bär
2 dl crème fraiche
saft från 1/2 lime
1 tsk vaniljsocker
1 dl florsocker


Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Jag använder min lilla mixer till att få hel mandel att bli som puder. Om du inte har en sådan kan du använda en mandelkvarn, alternativt mandelmjöl. Jag gjorde likadant med hirsflingorna, även om de går att använda precis som de är. 
Blanda alla torra ingredienserna i en skål. Smält smöret. Rör ihop till en smet och tryck ut i en springform. Tryck även ut lite upp på kanterna.
grädda i ca 10 minuter, eller tills det fått fin färg. Låt svalna 10 minuter.
Blanda samman ingredienserna till första lagret och häll i formen.
Grädda i ca 35 minuter.
Ta ut kakan och låt den svalna något.
Blanda ingredienserna till sista lagret. Ha i de frusna bären sist.
Sprid ut ovanpå kakan och grädda ytterligare 10 minuter.
Kakan kommer att stelna mer när den kallnat.
Låt kallna helt och ställ sedan i kylen, gärna över natten.
Servera gärna med extra bär ovanpå.




Vi hade till och med turen att solen tittade fram några minuter under fotograferingen :)


Lycka till och glöm inte bort att njuta av livets goda!
Den här kakan gjordes för att fira livet, på ettårs dagen då min dotter tog beslutet att övervinna sin anorexi och börja äta igen. Det har varit en kamp, och är fortfarande inte helt problemfritt men jag är sååå stolt över henne. 
Om du är intresserad kan du läsa mer om hennes resa här

I ljus & Kärlek
Wakanda

1 kommentar:

  1. Inte bara väldigt vacker utan också mycket god!! Smultron är en lyx i februari!

    SvaraRadera