20 februari 2014

Quinoasallad med smak av chili, koriander och mango

Förra veckan när jag fick besök av min finaste vän Annika, bjöd jag på nåt riktigt gott!
Bönbiffar (igen!) och till detta komponerade jag en quinoasallad jag inte gjort förut!
Helt fantastisk! Jag rekommenderar er att prova den.
Jag har ju gjort sallad med mango och avokado förut, men den här hade ännu fler ingredienser och mycket matigare eftersom den innehåller quinoa.
För ca 3 personer
Till quinoasalladen behöver du:
2 dl quinoa
1/3 färsk röd chilifrukt - mängden beror på hur stark du vill att den ska bli. Prova dig fram!
1 dl babyspenat
3 salladslökar
1 stor mogen avokado
1 mogen mango
ca 100 gr fetaost
1 näve färsk koriander
Några myntablad
1 lime
Lite olivolja
1 pkt machesallad buketter, ca 75-100 gr


Gör så här:
Börja med att koka quinoan enligt anvisningarna.
Sköljs salladsbuketterna och lägg upp på ett fat.
Skala mangon och avokadon, skär i bitar och strö över salladen.
Under tiden som quinoan kokar tar du spenaten, salladslöken, det mesta av koriandern, myntan och chilin och kör det i lilla matberedaren (alternativt med mixerstaven) Om du inte har någondera får du finhacka allt med kniv tills allt blir som en liten röra.
När quinoan kokat färdigt, skölj den i kallt vatten i ett durkslag.
Blanda sedan ned den hackade grönsaksröran i quinoan.
Klicka ut quinoan som nu fått en vacker grön färg, över salladen.
Blanda försiktigt alla ingredienserna med händerna.
Ringla lite olivolja över, och smula ner fetaosten över allt.
Till sist klipper du lite färsk koriander över. Nu är det klart!


Ett av recepten till bönbiffarna hittar du här.
Biffarna blir lite olika varje gång, beroende på vad jag väljer att ha dem.
Denna gång hade jag inte i någon spenat eftersom det var spenat i salladen, men jag tycker egentligen att det aldrig kan bli för mycket grönsaker ;)

Till detta gjorde jag även en god dressing på basilika, spenat, 1 klyfta vitlök och matlagningsyoghurt och lite salt.
Även detta gjorde jag i lilla matberedaren. Ha i alla blad, yoghurt och sedan pressade jag i vitlöken.
Den blev vackert grön.
Den här dressingen kan du variera i det oändliga. Välj färska kryddor efter din smak.
Ju mer spenat du har i, ju grönare blir dressingen, men det ger inte så mycket smak.


Jag tycker detta är den perfekta måltiden! Många olika smaker, lätt men inte enbart sallad.
Hoppas du gillar det!
Lycka till!

Ljus & Kärlek
Wakanda

3 kommentarer:

  1. Men herregud detta är tortyr för en hungrig gravid kvinna på jobbet... GUD så gott det ser ut!

    SvaraRadera
  2. Gumman då! Håll ut till helgen, då ska jag "göda" dig ;) Gnocchi och annat smarrigt coming up ! Kram

    SvaraRadera
  3. Ooooooohhh! Can't wait!!!! Längtar!!!

    SvaraRadera