19 februari 2014

Svart bönpasta & grönsaks sås med ananas och chasewnötter

Intressant att åter igen bli påmind om hur otroligt viktigt det är för vår överlevnad med solljus.
De senaste dagarnas vårsol har fyllt mig och alla andra med nytt hopp. Facebook har varit fullt med glada människors tillrop över att solen faktiskt skiner. Underbar, vad mer kan jag säga?
Jag hade glömt bort hur det kändes med solen i ögonen. Känner lycka över att våren faktiskt är i annalkande även om det "bara" är februari.

Här på bloggen kommer idag några inspirationsbilder.
Bilden är tagen för flera veckor sedan, men då jag inte skrev ned receptet på en gång, minns jag tyvärr inte exakt hur jag gjorde.
Ett av mina små dilemman...så därför har bilderna inte kommit ut på bloggen. Men så tänkte jag att inspiration kan ni ju få ändå, plus att jag ändå kan berätta för er lite om hur man skulle kunna göra ;)



Jag har haft den här svarta bönpastan på bloggen förut. Jag tycker fortfarande att den är helt revolutionerande! Den kommer från á la eco. Såg dessutom att den vunnit Hälsas Guldäpple för 2013.
Den är helt klibbfri och innehåller enbart svarta bönor.
Till denna gjorde jag en sås på det som fanns hemma.
Cashewnötter, ananas och curry är alltid gott tillsammans. Ibland vill jag bara ha något annat än en tomatbaserad sås, och då brukar jag experimentera med andra smaker. 
Här har jag använt; champinjoner, sockerärtor, gul lök, kokosolja och jordnötssmör.
Om du inte tål jordnötter kanske du tål sesamfrön eller chasewnötter? Dessa finns också i "smörform" och ger en god smak till grytor, biffar mm.


Börja med att fräsa upp valda grönsaker i lite kokosolja.
Krydda med grönsaksbuljong, curry, gurkmeja och andra kryddor du gillar. Tex lite vitlök.
Ha i nötsmöret och häll på lite vatten. Smaka av. Du kan även ha i lite matlagnings- eller soya grädde.
På slutet vänder du ner nötter och ananas.



Jag avslutade med att riva lite parmesanost ovanpå.

Hoppas ni gillar idén, och blir inspirerade till att göra er egen sås!
Ha det gott i vårsolen!

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar