14 februari 2014

Glutenfria semlor på Alla Hjärtans Dag

Glad Alla Hjärtans Dag på er!
I vår familj brukar jag göra semlor till Alla hjärtans dag. Vet inte riktigt hur det gick till, men efter några år blev det liksom lite av en tradition. Tulpaner på köksbordet, godishjärtan och hembakade semlor. Allt till förhoppningsvis en vårsol som strålar in genom fönstret.






Det mesta är sig likt, bara annorlunda.
Solen lyser med sin frånvaro, men det är ju bara tillfälligt. Det blir ju ljusare hela tiden.
Semlor bakar jag fortfarande, bara att de blivit glutenfria. Och godiset, ja, nog för att jag fortfarande ibland äter godis, men undviker numera gelatin, och helst konstgjorda färgämnen, så i år blev det inga geléhjärtan här hemma. Men några andra hjärtan blev det. Gjorda av vattenmelon!




Receptet på semlorna kommer från min nuvarande favorit kokbok vad gäller glutenfri bakning; 
Friendly bread som jag skrivit om tidigare. Det som jag speciellt gillar med den är att den är vetefri. Alltså ingen vetestärkelse eller andra mixer. Helt naturligt, som jag gillar det :)
Förra året hade jag precis börjat experimentera med glutenfritt och då blev det små, bastanta men goda minisemlor bakade på enbart mandelmjöl (!). Jättegoda men det är så roligt att se hur man själv utvecklas. Jag har lärt mig jättemycket det senaste året och nu hade jag dessutom ett recept som gick att följa.
Här kommer det:
1 dl strösocker
2 dl rismjöl
1/2 dl potatismjöl
2 msk psylliumfröskal
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
en nypa salt
50 gr smält smör
3 st ägg
3 dl filmjölk

Till fyllning:
200 gr mandelmassa
5 dl vispgrädde
Till garnering: Pudra överflorsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 230 grader och sätt in en tom plåt nederst.
Blanda alla torra ingredienser, tillsätt sedan det smälta smöret, äggen och filmjölken.
Blanda väl och klicka ut smeten i stora smorda muffinsformar.
Sätt in dem i ugnen och häll en skvätt matsked vatten på den tomma heta plåten och stäng luckan fort.
Öppna inte ugnen förrän bullarna fått fin färg, ca 15-20 min.

Låt dem sedan kallna väl, gärna över natten under plastfolie.
Sedan är det bara att göra som vanligt :)
Skär av toppen och gröp ur lite om du vill.
Blanda riven mandelmassa med några matskedar ovispad grädde till önskad konsistens.
Vispa grädden.
Lägg på mandelfyllning och spritsa grädden ovanpå.
Pudra semlorna med florsocker.

Med facit i hand, nu efter att ha provsmakat dessa fina semlor, kan jag säga att de är jättegoda.
Gott med kardemumman så klart, själva bullen blir väldigt porös och fin, lite som sockerkaka i konsistensen. Personligen tycker jag att de kunnat vara lite sötare, så nästa gång lägger jag till 1/2 dl socker, plus att jag absolut tror att durramjölet skulle göra sig fint här. Så kanske byta ut 1 dl rismjöl för att få lite mer fibrer och lite mer "vetebulle" känsla?

Fantastiskt vad det går att göra....vi är så många som provar nya recept och som väljer bort gluten, så recepten blir bara fler och bättre!








Stor kram på denna alla hjärtans dag!
Ljus & Kärlek
Wakanda


2 kommentarer:

  1. Underbara bilder - som vanligt! Kram Anci

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anci! Vet inte vad jag gjorde utan Emmes bilder. Och så goda de blev semlorna! Jag är supernöjd :) Kram

      Radera