14 februari 2014

Linsgryta med glutenfritt parmesanbröd

Jag har gjort mängder av linsgrytor under åren, och tyckte det var dags för en här på bloggen.
Så här kommer ett recept på smarrig linsgryta och till det gjorde jag ett jättegott ostbröd, båda recepten har jag komponerat alldeles själv :)


Till grytan för ca 4 personer behöver du:
3 klyftor vitlök
1 röd lök
1/2 zucchini
1 morot
1/3 röd färsk chilifrukt
2 grönsaksbuljong tärningar
1 1/2 burk kokosmjölk
2 burkar/paket krossade eller passerade tomater
Curry efter smak, ca 2-3 msk
1 tsk torkad Ingefära
1 tsk Gurkmeja
2 dl gröna små linser
1 dl små röda linser.
Kokosolja eller olivolja att fräsa i.
Till servering: En klick youghurt och för den modige 1 skivad banan ;) (inte på bild)


Gör så här:
Börja med att skala vitlöken och tryck till den /"mosa" den med breda sidan av kniven.
Värm upp kokosoljan på medelvärme, lägg i vitlöken. Finhacka chilin och lägg i.
Skär övriga grönsaker i bitar. Storleken spelar ingen större roll då allt mixas sen. Jag brukar grovriva moroten och zucchinin.
Fräs upp allt och sedan i med tomatkross, buljong, kryddor och kokosmjölken.
Låt småputtra tills allt mjuknat, ca 15 min, lite beroende på hur stora bitar du gjort.
Mixa allt med mixerstav.
Häll i linserna och låt allt puttra på lägsta värmen i ca 30 minuter. Rör om ibland.
Om du tycker konsistensen blir för lös, ha lite mer linser. Den tjockar på sig allt eftersom.
Beroende på vilka linser du använder, kolla koktiden. Jag tycker de röda linserna är bra om du har bråttom, de behöver bara ca 10-15 min för att bli klara.


Till glutenfritt ostbröd behöver du:
2 dl sojamjöl
3 dl rismjöl
en rejäl nypa flingsalt
1/2 dl olivolja
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad basilika
1- 1/2 dl riven parmesan
50 gr torrjäst
1 msk psylliumfröskal
1 msk pofiber
1 äggvita
5 dl ljummet vatten 

Gör så här:
Rör samman alla torra ingredienser, blanda oljan med vattnet till lagom temperatur.
Blanda i vattnet och oljan i de torra ingredienserna och ha i en äggvita.
Rör allt till en lös smet.
Häll i (smord med olivolja) valfri form (jag använde en rund teflon), och låt jäsa i ca 30 minuter.
Strö på lite flingsalt.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 45 minuter.
Brödet sjunker ihop lite. Bli inte orolig om det ser lite mörkt ut, det behöver stå 45 min för att bli genomgräddat. Täck med folie mot slutet om du vill.
Jag skar det i "tårtbitar".
Doftar ljuvligt av parmesan och smakar suveränt till en gryta eller soppa.
Kom på receptet eftersom vi ofta äter soppa eller gryta och jag saknar ett gott bröd till.
Lite tänkt som en focaccia eller liknande.
Min dotter, Emme som inte enbart äter glutenfritt, har detta bröd som ny favorit. Kul!


På brödet har jag färskost och lite grönsaker med balsamvinäger. Gott!


Lycka till!

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar