25 februari 2014

Vegowrap på glutenfritt tunnbröd

Varför inte börja veckan med något riktigt gott, och samtidigt hälsosamt?
Jag vet inte vad ni tycker, men jag älskar att kunna skära till en massa grönsaker, göra en god dressing, och eventuellt även en varm fyllning och sedan sno ihop det i ett gott bröd, för att njutas av.
Det är precis vad detta inlägg handlar om.


Eftersom jag numera bara äter glutenfritt, har jag provat att göra en hel del olika varianter på egna tunnbröd, med varierade resultat. Det kommer att komma fler recept här på bloggen, men det vi ska använda idag kommer från favoritboken (igen!) Friendly bread.


Vi börjar med grönsakerna.
Jag kokade ett par potatisar, 1 morot och en liten bit kålrot.
För att göra ett grönsaksstomp och lägga i botten.

Du behöver:
2-3 potatisar
1 morot
1 bit kålrot eller palsternacka
Salladslök
Tomat
Strimlad grönsallad
Röd paprika
Svarta oliver
Avokadoröra - mosa avokado med lite örtsalt och lite gräddfil
Rivna morötter
Strimlad vitkål 


Till ca 8 stycken tunnbröd behöver du:
2dl sojamjöl
2 dl potatismjöl
2 msk pofiber
2 msk psylliumfröskal
1 tsk salt
1 msk brödkryddor
50 gr jäst
50 gr rumstepererat smör
3 dl fingervarmt vatten
lite rismjöl till utbakningen

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser för sig. Blanda ner degvätskan och sist smöret.
Låt jäsa ca 20 min.
Det som är bra med det här receptet är att du antingen kan steka bröden i en torr stekpanna eller lägga dem på en het plåt och grädda dem i ugnen på 250 grader i ca 5-8 minuter.
När degen jäst delar du den i ca 8 bitar och kavlar ut dem med lite rismjöl. Tänk på att inte använda för mycket rismjöl vid utbakningen för då blir bröden torra och tråkiga.
Jag tycker att de har lite svårt att hålla ihop när jag kavlar dem, men de blir väldigt goda och håller ihop när de väl är tillagade. Använd gärna en kruskavel eller nagga bröden innan det tillagas.
Viktigt att komma ihåg att lägga dem under en handduk på en gång, annars torkar de och blir hårda.

När bröden är klara , gör du grönsaksstompet genom att mosa de kokta grönsakerna och potatisen med en ballongvisp eller liknande. Om du önskar lägg i en klick smör och lite salt.
Lägg stompet i botten och fyll sedan på med de grönsakerna du tycker om.
Ringla över avokadodressingen, och eventuellt även någon annan dressing. Olika förslag på såser som passar till hittar du här.
Till sist klippte jag över lite färsk koriander, eftersom jag tycker att det är så fantastiskt gott.
Men om du inte gillar det, går det precis lika bra utan.


Rulla ihop allt, ät och njut!
Jag har inte rullat ihop brödet på bilderna för att ni ska kunna se vad som finns i.
Som vanligt är det här bara till för att ge en idé. Det som är så bra med wraps är ju att det enbart är fantasin som sätter gränserna. Du kan fylla dem med precis vad som helst som du tycker är gott.


Lycka till!
Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar