18 december 2012

Groddar och annat gott

Igår satte jag mitt livs första surdeg. Den skall nu stå ett par dagar och det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. Allt som behövdes var 2 msk rågmjöl och 2 dl ljummet vatten. Planen är att baka ett julbröd med smak av bla pomerans. Definitivt helt utan vetemjöl, men dock inte helt glutenfritt eftersom det behövs rågmjöl, jag återkommer i ärendet ;)
Dessutom var det dags att grodda lite, så jag la både alfa alfa och mungbönor i blöt över natten. Sedan är det bara att skölja dem ett par gånger per dag tills de fått sina groddar. Bild ser ni längst ner.

Maten på tallriken är en rätt så spartansk lunch, bestående av sallad, tomat, selleri, vita bönor och lite sparris. Till det ett experiment; som jag faktiskt glömt vad jag hade i.... men idag gjorde jag en mycket godare. En raw pesto. Nu tog jag det jag hade hemma som var bara några sista blad färsk basilika, 1/2 kruka persilja,  lite pinjenötter, en halv vitlök, en avokado och 1/2 zucchini. Det skall egentligen inte vara avokado i detta recept och mer av det andra + ruccolasallad som jag inte hade någon. dessutom har jag ett jättesug efter avokado just nu och ville ha den rejält krämig så därför blev det så. Lite örtsalt, ner i matberedaren och det är klart! Ingen olja behövs, men om du vill kan du pressa en halv citron. Lycka till!!
 Groddar innehåller massor av mineraler och vitaminer. Alltid bra att ha till hands. Enkelt och Superbilligt om du gör dem själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar