4 december 2012

Quornbullar och iskristaller

Gårdagens lunchtallrik; julkryddade quornbullar, stekta grönsaker med soja , bladsallad med aavokado och en klick färdiggjord rödbetssallad.

Ja, jag fryser som de flesta andra just nu. Vintern är otroligt vacker men min kropp är verkligen inte gjord för detta klimat. Så det gäller att värma sig med diverse olika knep;)
Jag brukar inte laga den typ av mat där det skall vara "köttsubstitut", av den enkla anledningen att det finns så mycket fantastiskt gott man kan göra vegetariskt ändå, MEN... i helgen kände jag julinspirationen komma över mig och därför fick männen i huset traditionella köttbullar. Jag blev sugen på att göra julkryddade Quornbullar till mig så sagt och gjort!

Jag gjorde så här; Jag använde upptinad quornfärs, ca 1 dl sojamjöl, 1 ägg, 2 msk riven gul lök, salt, vitpeppar, ca 1/2 dl laktosfri mjölk och 2-3 tsk koriander, 1 tsk ingefära.
Dessa har definitivt en plats på mitt julbord i år!
Lycka till!

Här kommer en vinterbild på vårt hus ute på landet.. Denna morgon var jag som vanligt och tittade till våra höns som inte heller de gillar detta vinterväder, och då framför allt kylan. Hönshuset håller ett par plusgrader med hjälp av ett element och de vägrar på det bestämdaste att gå ut, trots att jag sopar bort snön och lägger ut halm att gå på... Ja ja, det blir väl bättre så småningom.
Iskristall som fina dottern tagit..
Kolla in hennes blogg: fotografemme.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar