3 december 2012

Adventstider i vinterlandskap




Livet har snurrat fort senaste veckorna och jag har haft svårt att hitta inspirationen till allt jag vill göra. Så jag vill börja med att be om ursäkt att jag varit frånvarande. Nu är jag tillbaka. Trots bristande inspiration har jag förstås ändå bakat och lagat mat, så jag kommer att berätta lite om det i kommande inlägg men först vill jag berätta om mina glutenfria saffransmuffins så här i adventstider.
Jag har bakat lussebullar som de flesta andra, men i år provade jag även att göra en glutenfri variant. Det blev riktigt bra, dock lite för lite saffran och socker men det kommer att korrigeras i nästa omgång. Eftersom degen blir så kladdig och är svår att forma gjorde jag dem i muffinsform. Klickade upp dem i formar, gjorde ett lite hål och la i en smörklick och en bit mandelmassa. Har dock ingen bra bild just nu så bilden nedan är på "traditionella" lussekatter.

Så här gjorde jag; Jag utgick ifrån ett vanligt recept för saffransbröd med kesella. Jag använde laktosfritt smör, mjölk och kesella. Istället för vetemjöl tog jag 2/3 bovetemjöl och 1/3 mandelmjöl. Man kan verkligen känna smaken av mandel och det blev jättegott. Det kan man använda även om man använder sig av vetemjöl, bara byt ut en del om man gillar mandel vill säga....Det är jätteviktigt att inte göra degen för fast, för glutenfritt har en tendens att bli för torrt och tråkigt. Så gör degen kladdig!





2 kommentarer:

  1. Det skall jag testa!! Anar många som blir glada...
    Kram Anci

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt! Hör gärna av dig hur det gick! Kram

    SvaraRadera