19 december 2012

Vad har du på julbordet i år?


Med risks för att låta dömande, vill jag trots detta väcka frågan - så här i juletid nämligen Julskinkan.
Det dyker ständigt upp inlägg på bla facebook från WWF om att vi ska stoppa tjuvjakten så här under julhelgen - men jag undrar varför inte börja vid din egen dörr? Vad är egentligen skillnaden om du tycker att alla djurs liv har ett värde?
Jag har själv ätit julskinka i många år förut, och precis som de flesta blundat för vad jag åt. Så är dock inte fallet längre. MEN som jag skrivit förut så gillar jag inte pekpinnar, eller att tala om för andra vad  som är rätt eller fel. Det måste och kommer alltid vara upp till varje enskild person. Så att fokusera på det man INTE vill tror inte jag är rätt väg att gå. Däremot är det alltid trevligt med förslag eller ideer om alternativa lösningar. Ett litet steg - även om det ändå är en död gris, är såklart en kravmärkt skinka.
Vår familj består fortfarande av flera som önskar den traditionella julskinkan och trots att det går emot vad jag själv tycker kommer det att finnas en sådan i jul MEN det blir en krav märkt sådan där jag åtminstone kan hoppas att grisen haft en någorlunda dräglig tillvaro. Och om man ska tro på medierna så är det en rätt markant skillnad för hur grisen haft det om du väljer en kravskinka.

http://www.krav.se/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Nyheter/nyheter/Ekologiska-julskinkor-slar-rekord/

http://www.tv4play.se/program/nyheterna-halland?video_id=2246866

Så nu till det(enligt mig) bästa alternativet som är att välja en grön och sund jul. Själv ska jag prova något jag hittat när jag surfat runt på vegetariska alternativ till julskinka, nämligen senapsgriljerad kålrot! Den har fått lite olika recensioner men jag vill verkligen prova!
Som jag sagt förut är jag ingen fan av köttsubstitut utan ser hellre att vegetarisk mat är så god som den är att man inte behöver substituera köttet, MEN så här i traditionella tider kan även jag falla till föga och tycka det är kul att hitta lite olika alternativ. Och jag har ju redan lagt ut mina julkryddade vegobullar som även de kommer att finnas på julbordet.
Bilden nedan har jag lånat från Renée Voltaire, tills jag har en egen att tillgå.
Man kokar kålroten i buljong och ev.julkryddor om man så önskar, ca 90 min. Den ska vara fast i konsistensen, hårdare än potatis. Buljongen ska vara kraftig så den tränger in ordentligt i hela kålroten. Sedan låter man den svalna och griljerar sedan men senap, ägg och ströbröd (alternativt glutenfritt) i ugnen. Man kan även tillsätta hasselnötter om så önskas. Ska bli spännande att prova!
Lycka till!

1 kommentar:

  1. Kålrots"skinkan" var underbar!! Verkligen att rekommendera. Dessutom kickade dina julkryddade vegobullar arschle! Tack för ett underbart gott julbord!!

    SvaraRadera