31 mars 2013

Äntligen påsk och annalkande vår...

Hoppas ni alla haft en fin påsk.
Det har jag. Vi hade en jättefin dag igår, fick besök av familjen och vi åt påskbuffé, njöt av varandras sällskap och goda påskägg och avslutade dagen med sällskapsspel.
Har tyvärr inte så många bilder från buffén, men kan ändå berätta lite om vad som fanns hos oss.
Dottern hjälpte mig hela förmiddagen att laga mat. Vi gjorde en god ostpaj med soltorkade tomater, en grönsallad, ägghalvor med majonäs och paprikabitar, avokado på fat och sparris. Det fanns bröd och goda ostar.
Förutom detta fanns det mer traditionella saker så som sill och köttbullar för att tillgodose alla smaker.
Efter äggletande i den fortfarande snöklädda trädgården blev det kaffe och kaka.
Till min och allas lycka hade faster gjort en helt fantastisk cheesecake som tog alla med storm.
En mycket bra dag helt enkelt.


Morgonen började i hönshuset, där dottern hade fotosession hos uppenbart förvirrade höns :)
Här har Audette vågat sig fram och undrar om hon ska våga sig närmare redet.


En av påskbufféns höjdpunkter enligt mig var sparrisen.
Jag började med att torr rosta pinjenötter i stekpannan några minuter så de fick lite färg. Hällde upp dem i en liten skål. Sedan stekte jag sparrisen i lite tryffelolja, och så rev jag lite parmesan ovanpå. Sedan på med rostade pinjenötter och lite fin balsamvinäger och flingsalt.
Det var såååå gott. Nästan så att jag bara ville äta sparris ;)


Avokado är numera ett "måste" i familjen.
Jag lekte med uppläggningen, så det blev finhackad paprika i mitten, och en finhackad mango runt fatet. Allt på en bädd av salladsblad.
Riktigt bra.


Döttrarna målade vackra ägg, som de konstnärer de är!


Det var min påskafton.
Kram!

1 kommentar: