3 mars 2013

Söndagens Super Smarriga


Underbar söndag. Liten utflykt med dottern och sedan mys med familjen.
Med en underbar vårsol som gör att hela köket badar i underbart ljus, väcks livsandarna i mig, och inspirationen "goes a bit crazy".
Resultatet blev ett experiment till choklad kaka, utan vetemjöl eller smör.


Jag hade roligt i mitt skapande och när allt var klart samlade jag familjen som fick agera testpanel.
Betygen var bra. Männen i familjen tyckte dock att kakan blev för torr, och det håller jag med om, men smaken var fantastisk. Så nästa gång får den stå 10 min i ugnen i stället för 15...
Till detta mixade jag en mango, varav såsen på bilden, och skar lite ananas, honungsmelon, kiwi och granatäpple. Jätte gott, och inte helt onyttigt heller ;)


Ingredienserna jag använde var:
Först tog jag 2 ägg, som jag rörde ihop med 1/2 dl kokossocker. Jag tog sedan en annan skål med 1/2 dl kokosolja och 1/2 dl jordnötssmör och smälte det 30 sek i micron. I detta rörde jag sedan ned ca 4 msk kakao.
Sedan blandade jag samman allt och det resterande: 1 dl kokosflingor, ca 1 dl solrosfrön, en nypa salt, lite vanillinsocker och ca 1 1/2 dl soja- och majsmjöl. Sedan gräddade jag den i en form i ugnen på 200 grader i 15 min, vilket var lite för länge.


Använd din fantasi, och prova nåt nytt!
Lycka till!

1 kommentar:

  1. Wow! Imponerande. Galet innovativt. Låter riktigt spännande!

    SvaraRadera