6 mars 2013

Indiska influenser

Jag älskar indiska kryddor i mat. 
Har hittat några bra recept som jag ständigt återkommer till men häromdagen blev jag inspirerad av Jamie Oliver, den nakna kocken ni vet ;) på tv. Där lagade han goda middagar på 15/30 min. Imponerande.
Så här gjorde jag.
Börja med att koka riset. Väldigt enkelt med Basmati eller Jasminris. 1 del ris, 2 delar vatten. Knepet att få riset bra är att koka det 10 min på extremt svag värme, och sedan stänga spisen och låta det stå 10 min till. För att få en indisk smak tillsatte jag några kardemummakärnor. Och efter 10 minuter la jag i sockerärtor som fick ångas tillsammans med riset de sista 10 minuterna.


Till detta gjorde jag några väldigt enkla bönbiffar.
Jag mixade 2 pkt vita bönor, lite sojamjöl för att få det hela att hålla ihop. Kryddade med buljong, vitlök, ingefära, och ett par tsk röd currypasta. Sedan formade jag dem till små bollar som jag stekte.



Det som gjorde hela susen, var förstås såsen och den är superenkel.
Du behöver: 1/2-1 burk kokosmjölk, en näve färsk koriander, 3 hela tomater skurna i större bitar, en skvätt honung, 1 hel röd chilifrukt, ca 3 tsk röd currypasta, lite salt, och lite gurkmeja.
Blanda alla ingredienserna och mixa! Smak av.
Häll upp såsen i en kastrull och låt småputtra en liten stund.
Klart!
Till detta serverade jag yoghurt och mango chutney, som jag tycker rundar av och lyfter smakerna perfekt.
Bilderna ni ser är tagna nästa dag, eftersom fotografen hade synpunkter på ljuset, den kväll när måltiden serverades ;) Därför är såsen inblandad i riset, och syns inte så tydligt. Ifall ni undrar :)
Lika gott dagen därpå och alltså helt perfekt för en matlåda.

Hur ser ditt bästa indiska recept ut?
Mitt kommer inom kort.
Lycka till!
Kram


2 kommentarer:

  1. Wow! Det här var inspirerande, det här ska jag prova på!!! Yuuuuum!!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Berätta gärna om hur det gick! Kram

    SvaraRadera