25 mars 2013

Vårbuffé på systerträff

Förra helgen hade jag mina finaste tjejkompisar här. Vi kallar varandra systrar eftersom vi alla känner att vi är det - på ett själsligt och andligt plan.
När helst vi träffas så brukar vi antingen ha "knytis" eller så lagar jag något jag är inspirerad till - vilket var fallet denna gång.


Det blev en blandning, av en rawfood sallad, chili- och curry kryddade "risbollar" och matiga muffins.


Till muffinsen behöver du; 
3 st ägg, 1 dl kokosmjöl, 1/2 dl psylliumfröskal, 1 dl rismjöl, lite salt, 1-2 tsk bakpulver, några msk creme fraiche, lite smält smör (ca 25 gr) och 1 dl riven smakrik ost.
Jag blandade samman allt och hade sist i det smälta smöret. Gräddade i ugnen 175 grader ca 15 min. Konsistensen blev lite smulig, men de blev jättegoda! 

Till risbollarna tog jag lite vad jag hade hemma, så receptet är på en "höft".
Du behöver: 2 dl kokt jasminris, 1 pkt blandade bönor, bladpersilja, riven vitlök, lite röd currypasta, currypulver, färsk koriander, 1 dl sojamjöl, 2 msk olivolja, salt, gurkmeja, 1/2 röd chilifrukt.
Jag blandar alla ingredienserna i en skål och mixar med mixerstaven. Rulla till små bollar och rulla dem sedan i sesamfrön om du så önskar. Jag gjorde både med och utan.

Som tillbehör hade vi även en cremefraiche dressing med pressad lime och lite örtkrydda.



I salladen hade jag: 
Finhackad blomkål, 3 salladslökar,2 spetspaprikor, en finhackad gurka, några stjälkar finhackad selleri,  1 riven zucchini, och till sist hackade tomater.


Till salladsdressingen använde jag:
2 avokado, 1 zucchini, färsk dill, 1 vitlök, 1 dl pinjenötter, 1 pressad apelsin, 1 pressad citron, och lite spiskumminpulver.
Mixa allt i en blender, eller med mixerstav.
Blanda ner dressingen i salladen, så allt blir krämigt.
Njut!
Lycka till!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar