16 mars 2013

Jättegod & enkel spenatsoppa

Ifall du inte vet vad du ska äta till lunch idag, låt mig tipsa om en enkel, nyttig, och jättegod grön sopplunch! 
Det enda du behöver är frusen bladspenat, lite grönsaksbuljong, några ägg från lyckliga hönor (!) och vad du gillar att ha som pålägg på din macka. Själv är min absoluta favorit mosad avokado på hårt bröd, skivad tomat och alfa alfa groddar.....


Soppan är sååå enkel. Koka upp vatten, häll i  spenat och buljong. Låt koka upp, inte mycket mer sen, sänk värmen så det bara småputtrar några minuter. Mixa, smaka av med lite vitpeppar, muskotnöt och ev lite salt. Tipset är att äta soppan omgående, om den får stå för länge förlorar den sin vackra färg, och därmed även en del av det nyttiga klorofyllet som finns att hämta där.
Om du gillar pepparrot är det jättgott att riva lite ovanpå soppan.
Hårdkoka några ägg, dela och ät till. 



Ju mer färgglad mat du fyller din kropp med, desto gladare blir den!
Och då menar jag självklart naturliga färger som naturen förser oss med, och inga konstgjorda färger.
Varför inte prova att äta regnbågen idag?





Min "favvo"macka till spenatsoppan.
Vilken är din?


Önskar er en magisk lördag!
Kramar och
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Här kom det en riktig klassiker!! Roligt. För hur många gånger har vi inte ätit denna soppa? Ungefär lika många gånger som jag har förundrats över hur något så enkelt kan vara så sjukt gott! I like!

    SvaraRadera