14 mars 2013

Min bästa currygryta

Jag lovade ju att återkomma med mitt bästa indiska recept, så här är det:

Du behöver:
 1 aubergine, 1 zucchini, 1 gul eller röd lök, ett par vitlökar, 1 spetspaprika,1 chilifrukt, 1 dl jordnötssmör, färsk eller torkad ingefära, färsk och torkad koriander, 1-2 tskt chilipulver, curry efter behag - jag brukar ha ca 3 tsk, grönsaksbuljong, sojamjöl, cashewnötter, ett par dl vatten och lite farinsocker eller honung.


Skär grönsakerna i rätt stora bitar. Speciellt auberginen och zucchinin. Sedan fräser du grönsakerna i lite olja. Efter det är det bara att blanda i allt förutom vattnet. Det vill du ha i sist. Tipset är att strö över sojamjölet över grönsakerna och blanda lite innan du har i vattnet. Späd med vatten allt eftersom.  Sedan behöver det småputtra rätt länge, ca 30 min. Grytan kommer att bli tjockare när den har kokat en stund. Du får smaka av så du får rätt balans mellan salt och sött. 


Jag tycker ris är godast att servera till grytan, och då brukar jag ha jasmin- eller basmati ris.
Även här är det gott att ha lite yoghurt till för att lindra hettan lite, plus att mangochutney lyfter det hela ännu mer. Strö över lite cashewnötter - eller jornötter på slutet och klipp över lite färsk koriander.
Bilderna är tagna vid två olika tillfällen, men samma rätt, bara utan cashewnötterna  på tallriken.


Hoppas ni gillar receptet!
Själv är det här min absoluta favorit, som självklart går att variera den med. Använd de grönsaker du gillar bäst. Om du inte vill ha det så starkt kan du hoppa över chilifrukten och bara använda curry och chilipeppar pulver. Det gjorde jag de första gångerna när jag inte hade nån färsk chili hemma.

Lycka till!
och smaklig måltid :)

3 kommentarer:

  1. Det ser lika gott ut som det smakar!!!
    kan en lycklig mage och make berätta.

    SvaraRadera
  2. Oooooooh, älskar ju dina grönskasröror och allt indiskt är ju alltid gudomligt... Det här ser topp ut! Vill äta äta äta!

    SvaraRadera