1 mars 2014

Grönsaksrisotto med mangold och parmesan

Äntligen är det mars månad!
Trots gråväder känns det i luften att våren är i annalkande. Till en snabblunch kan det vara praktiskt att sno ihop något lite enkelt. Ta vad du tycker om och har hemma.

Jag brukar säga att jag älskar rester, och det är sant, det gör jag - med viss modifikation.
Det gäller att hitta ett bra sätt att återvärma maten, då helst utan mikrovågsugn.
Men har man tex en hel del kokt ris, så tycker jag att det är ett snabbt sätt att sno ihop nåt, tex en enkel risotto. Till denna rätt har jag använt mig av färdigkokt jasminris. Tycker att det fungerar utmärkt även om jag vet att mer traditionell risotto innehåller rundkornigt ris.


Den här dagen tog jag vad som fanns till hands, och det var följande:
2 dl färdigkokt jasminris
1 morot
1 bit blekselleri
en näve strimlade mangoldblad
1 tumme stor finhackad röd chili
1 pressad vitlök
lite curry
lite gurkmeja
lite grönsaksbuljong
salt
3-4 msk crème fraiche
Riven parmesan ovanpå

Fräs upp morötter, selleri och kryddor i lite olja. Lägg i riset.
Spar mangolden till de sista minuterna.
Blanda ner crème fraiche plus lite vatten och låt småputtra i ca 5 minuter.
När grönsakerna känns färdiga , smaka av med salt och lägg upp.
Riv över lite parmesanost.
Klart.
Lycka till!


Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar