4 mars 2014

Choklad semlor

Idag är det fettisdagen!
Det tycker jag vi ska fira med riktigt smarriga semlor!
Några av er har kanske redan sett originalreceptet som jag gjorde till alla hjärtans dag.
Men eftersom jag aldrig tidigare gjort chokladsemlor, och vem gillar inte choklad? så tyckte jag det var dags att prova.
Här är de!


Receptet till de glutenfria bullarna hittar du här
Till chokladsemlorna gör du precis lika dant men byter ut 1 dl av rismjölet mot kakao.


Till fyllningen använde jag mandelmassa och ett par matskedar starkt kaffe och ett par matskedar kakao.
Och grädden smaksatte jag med kakao och en nypa socker.
Pudrade sedan med först lite florsocker och sedan lite kakao.
På bilden finns även "vanliga" vetesemlor eftersom jag gjorde sådana till övriga familjen.
Ni ser de två högra har en annan form och det är de glutenfria eftersom de är gjorda i en muffinsform.


Om du vill prova så kan du baka bullarna med choklad och sedan ha vanlig fyllning och vanlig grädde utan choklad. Det ska jag prova idag. De här gjorde jag igår så ni skulle hinna se dem idag,
men med facit i hand blev det nästan lite för mycket choklad, och alldeles för lite "semla smak".
Hur är det ens möjligt? Trodde inte att det var möjligt med för mycket chokladsmak ;)
Jag tycker i alla fall att de blev vackra, var väldigt goda, även om jag tror att jag föredrar originalsemlan till slut.
Men nu har jag i alla fall provat!
Och som sagt, gillar du choklad är tycker jag att du också ska göra det!


Nu vill jag önska er alla en underbar fettisdag! Hoppas ni äter goda semlor!
Ljus s& Kärlek
Wakanda

1 kommentar:

  1. För mycket choklad, jag tror dig inte!! Men kanske är det för att gravidmagen kräver choklad just nu... Eller just nu, vem försöker jag lura, alltid är rätt ord, även när det inte är en bäbis där inne... :-)

    SvaraRadera