3 mars 2014

Linsgryta och grova småbröd

Hoppas ni alla hade en fin helg!
Jag har haft det bra på alla vis.
Lördag förmiddag spenderade jag i köket, full av ny inspiration 
som jag inte riktigt vet varifrån den kom :)
Jag gjorde en linsgryta. Den var tänkt att bli en soppa men blev mer som en gryta.
Till detta gjorde jag jättegoda grova småbröd, fyllda med avokado, sallad fetaost och soltorkade tomater. Jättegott!





Till soppan behöver du:
Olivolja att fräsa i, så det täcker botten på kastrullen
1 stor finhackad gul lök
2 tärnade morötter
2 finhackade selleristjälkar
3 klyftor finhackad vitlök
2-3 msk tomatpuré
2 tsk kummin
1-2 tsk salt
1/2-1 tsk kanel
ca 2-3 dl gröna linser
1-2 grönsaksbuljongtärningar
1-2 dl rött matlagningsvin
2 lagerblad
7-10 dl vatten

Till servering:
2 dl mat youghurt
saft från 1 citron


Gör så här:
Täck botten på en kastrull med olivolja. Lägg i vitlök och lök. Låt småfräsa några minuter.
Lägg i selleri, morötter och fräs ytterligare några minuter.
Tillsätt tomatpuré, kryddor och salt. Häll nu i linserna och rör runt allt.
Häll i vin och lagerbladen samt vatten och buljongtärningar.
Låt allt koka upp, sänk sedan värmen och låt småkoka på svag värme tills linserna är ordentligt mjuka.
Dubbelkolla på paketet. Det varierar lite på olika linser.
Under tiden som grytan kokar, rör du ihop yoghurten med citronsaften, och gör i ordning bröden.


Till bröden behöver du:
2 dl durramjöl
1 dl havremjöl
2 dl rismjöl
1 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
1/2 dl psylliumfröskal
2 tsk salt
1 dl mörk sirap
50 gr jäst 
5 dl fingervarmt vatten


Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla torra ingredienser väl. Jag använder torrjäst, så den går i med de torra ingredienserna. Om du använder färsk jäst, blanda den med vattnet och sirapen.
Blanda ner degvätskan, och sirapen.
Rör en bra stund, använd gärna en degblandare om du har en.
Ju mer du rör ju fastare blir degen. Den kommer att vara riktigt lös till att börja med med det är bara att fortsätta arbeta den.
Sedan klickar du ut degen på bakplåtspapper i den storlek du önskar. Du kan använda händerna och forma dem, tipset är att använda vatten på händerna så fastnar det mindre. Strö över lite valfritt mjöl och låt jäsa i ca 30 minuter.
Sätt in bröden och sänk värmen till 200 grader. Grädda i ca 30 minuter.

Jag delade bröden, men skar inte hela vägen igenom. Sedan fyllde jag dem med strimlad sallad, en halv avokado som jag mosade lätt med en gaffel, strö på lite smulad feta ost och några bitar soltorkade tomater.


En enkel, god och väldigt nyttig lunch tyckte vi här hemma.
Hoppas du gillar det!
Imorgon vankas det chokladsemlor på fettisdagen. 
Missa inte det!

Ljus & Kärlek
Wakanda

1 kommentar:

  1. Vacker presentation av mat som annars kan se lite tråkig ut. God var den också, tyvärr tog illamåendet över bara...

    SvaraRadera