14 mars 2014

Quinoasallad & Glutenfria kladdkakamuffins

Tacksam över det underbara vädret, spenderade jag största delen av gårdagen utomhus - i trädgården.
Våren kom så fort, att jag inte riktigt känner att jag hunnit med.
Trädgårdslanden jag anlade förra våren, ser skräpiga ut och det finns en mängd ogräs som stormtrivs i den nya vårvärmen. Ogräs till trots, blir jag lycklig och känner hur alla olika möjligheter väcks som nya tankar inom mig. Drömmarna om att odla min egen mat, vaknar i takt med vårljuset.

Ja just det, det var så här det kändes. Det hade jag glömt. Måste ha sovit hela vinter....

Inspirerad av solljuset blev det ett hopkok av favoriten quinoa med spenat, koriander och chili tillsammans med grönsaker. En ljummen sallad helt enkelt. Serverad tillsammans med grönsaksbiffarna från gårdagens middag, kvällen innan.
Hur jag gör quinoan med allt det gröna kan du läsa här
Under tiden som quinoan kokade, fräste jag upp lite grönsaker  i 2 tsk kokosolja.
Jag använde röd lök, vitkål, små broccolibuketter, riven morot och körsbärstomater och lite avokado.




Till avslutningsfikat förra helgen gjorde jag en vanlig kladdkaka, och det glutenfria alternativet blev kladdkaka muffins, precis lika goda som vanlig kladdkaka!
De serverades med vispad grädde.
Eftersom det blev några kvar fick familjen smaka dagen därpå. Lägg en klick grädde i mitten, toppa med några bär, och ovanpå  hade jag lite finhackade valnötter. Mums!

Det lilla ägget som ligger bredvid är faktiskt ett riktigt ägg.
Det hittade jag i värpredet samma dag. Hönsen har vårkänslor och har börjat värpa mer, dock brukar de bara vara så här små när unghönsen värper för första gången, och det har vi ingen nu.
Jag tyckte det var så gulligt, så det fick vara med på bilden.



Receptet kommer imorgon!
Nu vill jag önska er en fin helg!
Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar