25 mars 2014

Morotssoppa och diverse

Hej på er!
Trots vårvädret har jag lagat olika sorters soppa senaste dagarna.
Det är alltid gott med något värmande och som man vet innehåller till 99% grönsaker :)
För några dagar sedan gjorde jag en jättegod morotssoppa.
Jätte enkel, ta vad du har hemma, och ha i det du tycker är gott.
 Till ca 2 portioner använde jag:
2 mellanstora morötter
1 gul lök
en lite bit färsk röd spansk peppar ( det jag brukar kalla chili)
2 klyftor vitlök
Timjan
Grönsaksbuljong
2-3 msk tomatpuré
3 stjälkar sparris
1/2 citron
ca 5 dl vatten
ca 1 dl matlagningsgrädde
lite riven parmesan ovanpå.


Gör så här:
Skala löken och morötterna. Fräs upp löken + vitlöken i lite olja tills den blivit mjuk. 
Riv morötterna på det grova och vänd ner. Ha i lite torkad timjan, buljong, chili, och vatten.
Låt små puttra tills allt blivit mjukt.
Mixa med mixerstaven.
Tillsätt matlagningsgrädden, tomatpurén och citron. Smaka av med salt.
Skär sparrisen i små bitar och stek lätt.
Toppa din soppa med nystekt sparris och parmesanost.
Servera med ett gott bröd.


Visar er även en bild på en annan lunchtallrik där jag skar potatis och sötpotatis i små tärningar och ställde in i ugnen tills de fått fin färg.
Till detta hade jag varierade stekta grönsaker; broccoli, salladslök, champinjoner och zucchini, allt toppat med min favorit, färsk koriander.
Till detta hade jag en röra gjord på fetaost och gräddfil.
Enkelt och supergott!


Våren spritter i kroppen och en dag gjorde jag bruschetta igen, på en mängd trädgårdstomater.
Längtar till sommaren om mina egna tomater, därför ska jag köpa såjord idag, hög tid att få ner de små fröna i jorden.


Jag kan helt enkelt inte vara inomhus, om jag inte absolut måste, de här vårdagarna när solens strålar börjar väcka allt till liv.
Igår var jag ute nästan hela dagen, och det känns i kroppen idag.... men vad gör det?
Det är våååår!


I ljus & Kärlek
Wakanda

2 kommentarer:

  1. Åh, vad fint det ser ut! Jag blir alltid så inspirerad av din blogg. Puss på er!!

    SvaraRadera